23948sdkhjf

Kollektiv linbana i Göteborg?

Göteborg ska rustas till miljonstad på 20 år genom investeringar på 1000 miljarder kronor – en linbana över älven finns med i planerna.
Hisingenarkitekterna Bornstein Lyckefors deltar i arbetet med Sveriges första linbana för kollektivtrafik i Göteborg – Om den blir verklighet är dock ännu oklart, men projektet är ett av många inslag i den enorma satsningen som Sveriges andra stad står inför under de kommande 20 åren.
Planerna på en ny linbana över Göta Älv i Göteborg blir allt mer verkliga, sägs det nu. Göteborgs stad startade utredningarna kring en möjlig linbana som en del av ett utökat kollektivtrafiknät 2013 på en idé från medborgarna i staden som fick lämna förslag inför Göteborgs 400-årsjubileum. Linbanan planeras spänna över älven från Järntorget till Lindholmen vidare förbi Karlastaden med höghuset Karlavagnstornet till Lundby och slutligen Wieselgrensplatsen.

Arbetet fördjupas nu med en detaljerad förprojektering samtidigt som det inleds en politisk beslutsprocess. Bornstein Lyckefors arkitekter deltar i arbetet med att utreda olika stationslägen på Lindholmen.

– Det är ett spännande projekt och något nytt för Sverige. Projektet adderar en urban skala till Göteborg och kan bli ett exempel för fler städer med växande behov av kollektivtrafik och hållbara infrastrukturlösningar, säger Andreas Lyckefors på Bornstein Lyckefors.

Linbana i Göteborg är egentligen inget nytt då det när staden firade 300 år uppfördes en sådan som en del av jubileumsutställningen. Linbanan gick mellan Liseberg och Ostindiska tornet, som under utställningen var beläget i närheten av Näckrosdammen. Denna linbana var verksam mellan åren 1923 – 24 och var mer av en nöjesattraktion än ett färdmedel i kollektivtrafik.

Nu handlar det dock om mer än en linbana över älven när Göteborg ska rusta sig för att bli en miljonstad på riktigt till 2035. Ofantligt stora investeringar planeras under kommande 20 år ska 1000 miljarder kronor läggas i framför allt byggande av bostäder och infrastruktur. Det är mycket mer än tidigare antaganden och innebär stora planeringsutmaningar. Om linbanan till slut kommer att rymmas finansiellt inom de nämnda 1000 miljarder kronorna är ännu oklart – liksom det inte heller i detalj är utrett hur den stora kapitalmängden ska kunna genereras. Det handlar om en summa som är närmare tre gånger så stor som den som nämnts i Sverigeförhandlingens plan på höghastighetsbanor mellan landets tre storstäder.

Här är det som ska byggas i Göteborg under den kommande 20-årsperioden om finansieringen lyckas:

Älvstaden, som räknas som ett av Europas största samlade stadsutvecklingsprojekt, omfattar nya bostäder och kontor för mellan 158 och 174 miljarder kronor. Men det är långt ifrån den enda stora bygginvesteringen i Göteborgsregionen de kommande två decennierna. Räknar man ihop allt som planeras handlar det om minst ett fem gånger så stort belopp. Det framgår av den grundliga inventering av planerade byggprojekt som Sweco gjort för Business Region Göteborgs räkning.

I de kommuner som ingår i Göteborgs arbetsmarknadsregion finns planer på bostadsbyggande, kontor, handel, infrastruktur och logistik för mellan 800 och 1 000 miljarder kronor fram till 2035. Sannolikt ännu större belopp, enligt rapporten. Det är långt mer än vad olika tidigare bedömningar landat på.

– Den höga investeringstakten skapar många möjligheter för regionens befolkning, näringslivet och tillväxten. Men vi såg ett stort behov av att skaffa en överblick och ett underlag för planering när så mycket ska genomföras parallellt, säger Henrik Einarsson , etableringschef i Business Region Göteborg. Han fortsätter:
– I kartläggningen framkommer betydande risker för flaskhalsar och kompetensbrist inom både planering, bygg och anläggning. Det gäller också att Göteborgsregionens utveckling uppfattas så attraktiv att finansiella aktörer är beredda att satsa det kapital som behövs.

Sweco har samlat in underlag och data från ett stort antal aktörer inom bygg- och fastighetsbranscherna. Även en befolkningsprognos har tagits fram. Den ökade inflyttningen kan göra att regionens befolkning ökar med närmare en kvarts miljon människor - till 1,3 miljoner år 2035.

Kartläggningen är en bedömning av de faktorer som är kända nu och hur det har sett ut över tid i Göteborgsregionen. Men det är många saker som kommer att påverka det verkliga utfallet. Befolkningsutveckling, näringslivets strukturomvandling och konjunkturutveckling är exempel på omvärldsfaktorer som får betydelse.

I rapporten finns ett särskilt kapitel om bostadsbyggandet i Göteborgsregionen. Fram till 2035 väntas Göteborgs stad få runt 150 000 nya invånare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062