Index i avtal - nuläge och framtid
– Indexreglering är till för att bibehålla affären som är vid avtalstecknandet, därför är det viktigt att följa indexrådets rekommendationer i upphandlingar, säger Lars Annerberg från Sveriges Bussföretag.
I en alltmer föränderlig omvärld med ständiga svängningar i kostnader och priser är index i avtal en mycket viktig fråga, inte minst i de långa avtal som branschen präglas av. Indexrådet presenterar och diskuterar det senaste arbetet inom indexområdet, berör utmaningar, men också tänkbara lösningar
– Indexreglering är till för att bibehålla affären som är vid avtalstecknandet, därför är det viktigt att följa indexrådets rekommendationer i upphandlingar, säger Lars Annerberg från Sveriges Bussföretag, som är en av talarna på seminariet Index i avtal - nuläge och framtid på Persontrafik 2022. Läs intervjun nedan med Lars Annerberg.
Vad är indexreglering och varför är det extra viktigt just nu?
Indexreglering är den metod man använder i avtalsrelationer för att bibehålla balansen i den affär parterna enas om när trafikbeställaren utser vinnande anbud. Dels kan det vara långt till trafikstart när man tecknar avtalet, dels kan ett avtal sträcka sig över flera år. Därför är det viktigt att hela tiden hantera kostnadsförändringar som uppstår. Utan kostnadsreglering/prisjustering skulle det innebära onödigt stora affärsrisker som anbudslämnaren måste prissätta.
Vilka risker och möjligheter ser du med indexfrågan framåt?
– Främsta risken är i dagsläget drivmedel. Under 2022 har kostnaden för alla sorters drivmedel ökat väldigt mycket. Därför är det oerhört viktigt med en affärsneutral indexering, det vill säga en frekvent sådan och en snabb reglering så att bussföretagen inte tvingas in i en dålig ekonomisk situation. Det gynnar ingen, inte heller trafikbeställarna.
Varför är det viktigt att som beställare följa indexrådets rekommendationer i upphandlingar?
– Indexreglering är som sagt till för att bibehålla affären som är vid avtalstecknandet. Motsatsen, en obalanserad indexreglering innebär att den blir en väsentlig och oförutsägbar del av affären. Som en av våra medlemmar en gång sa: ”Vi ska inte vinna på indexreglering, men vi ska inte heller förlora”.
Läs mer
Ta del av seminariet Index i avtal - nuläge och framtid
Du har väl köpt ditt seminariepass?
Köp ditt seminariepass redan nu och få ett bättre pris. Med ditt seminariepass har du tillgång till hela seminarieprogrammet vilket inkluderar Persontrafik, Skolskjuts- och Färdtjänstdagarna programpunkter. Boka innan den 30 juni för att ta del av vår boka tidigt-rabatt.