ITxPT banar väg för framtidens kollektivtrafik
Gör dig redo för framtiden! Under sin presentation på Persontrafikmässan i Göteborg delade Anders Selling, General Secretary för ITxPT, med sig av insikter kring hur data är nyckeln till smartare kollektivtrafik. ITxPT arbetar för att främja standardisering och interoperabilitet inom kollektivtrafikens digitala lösningar, vilket öppnar dörrar för både stora och små aktörer att innovera och förbättra resenärernas upplevelse.
Sedan starten 2016 har ITxPT (Information Technology for Public Transport) som är en icke vinstdrivande organisation fokuserat på att främja standarder och interoperabilitet inom kollektivtrafiken för att möjliggöra effektivt informationsutbyte mellan IT-system.
– Genom att införa gemensamma protokoll och format kan vi säkerställa att informationsutbytet mellan olika IT-system är både sömlöst och effektivt. Det innebär att kollektivtrafikens operatörer kan optimera sina tjänster utifrån realtidsdata och förbättra resenärens upplevelse betydligt. Den här standardiseringen möjliggör dessutom för olika aktörer att implementera nya teknologier och tjänster snabbare och med mindre kostnader, vilket i slutändan gynnar alla som reser med kollektivtrafik, förklarar Anders Selling.
Möjliggörare för innovation och tillväxt
Standardisering har öppnat för en konkurrenskraftig marknad som gynnar både stora och små aktörer.
– Med en standardiserad infrastruktur kan olika IT-system och tjänster samverka, vilket möjliggör introduktion av innovativa lösningar från olika aktörer. Genom att skapa gemensamma standarder och ramverk kan både små och stora aktörer inom kollektivtrafiksektorn bidra och utvecklas. Detta samarbete underlättar inte bara integreringen av olika system utan skapar också en möjlighet för alla aktörer att delta i den teknologiska utvecklingen, vilket främjar kreativitet inom kollektivtrafiken. Det gör att vi kan möta marknadens förändrade behov och förväntningar, säger Anders Selling.
Data som drivkraft för framtidens mobilitet
Öppna data främjar utveckling av nya tjänster som förbättrar resenärsupplevelsen.
– Tillgänglig data gör det möjligt att skapa lösningar och koncept som starkt påverkar resenärerna positivt. Genom att använda data kan vi leverera tjänster som inte bara förbättrar dagens resor utan också banar väg för framtidens lösningar. Med data som drivkraft kan vi bättre förstå och möta resenärernas behov, fortsätter Anders Selling.
Hogia som strategisk medlem i ITxPT
Hogia är en av grundarna av ITxPT och har utvecklat standardiserade IT-system för kollektivtrafik i över trettio år.
– Hogia är en engagerad medlem och bidrar aktivt i ITxPTs arbete med att ta fram ändamålsenliga gränssnittsformat och standardisera utväxlingen av resenärs- och realtidsinformation ombord på fordonen och på landsidan. Det är avgörande att medlemmarna delar med sig av sina erfarenheter och best practice för att driva branschen framåt, säger Anders Selling.
– Jag ser fram emot att bidra till utvecklingen i min roll som Hogias representant i ITxPT Executive Board. Samarbeten och öppna systemlösningar är avgörande för kollektivtrafikens framtid, säger Staffan Johnson på Hogia Public Transport Systems.
Hogia-gruppen består av 30 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 650 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.