23948sdkhjf

Ledare #2 Danskar mot strömmen

Säsongen är i full sving och branschen vittnar om starka bokningssiffror och en kraftig återkomst bland resenärerna. Människor vill ut och resa, helt enkelt, och dessutom resa in till Sverige.

Danskarna drar nytta av den svaga kronan, helt rimligt och bra för våra näringsidkare på hemmaplan. Men med ökad rörelse på marknaden ökar också dolda problem med cabotage, eller osund konkurrens. Detta har inte tidigare i Sverige kartlagts särskilt noga men desto mer i våra grannländer Norge och Danmark.

Danmarks beslut kan strida mot EU-rätten.

För att komma till rätta med detta behövs ett förtydligande om vad ”tillfällig trafik” enligt bussförordningen betyder. Tillbaka till danskarna, som har valt att gå en helt egen väg för att ta itu med problemet. I Danmark har flera studier och undersökningar gjorts som satt fingret på problemet med osund cabotagetrafik, vilket visat sig vara relativt stort.

2019 valde Danmark därför att själva definiera ”tillfällig trafik” som sju sammanhängande dagar i landet innan man behöver lämna och får återvända förrän 30 dagar senare. Dock kan beslutet strida mot EU-rätten, eftersom en medlemsstat inte får ta beslut om nationell lagstiftning när det redan finns EU-lagstiftning. Frågan ligger nu hos EU och är intressant för hela branschen att bevaka. Men redan nu kan den som ser ett fordon registrerat i annat land på svenska vägar rapportera det på www.busscabotage.se.

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094