23948sdkhjf

Färdskrivare version 2 försenade

Senast i slutet av månaden, den 21 augusti, ska nyregistrerade lastbilar och bussar vara utrustade med den smarta färdskrivaren version 2. Men nu tycks färdskrivaren ha drabbats av förseningar.

I en nyhet från Transportföretagen har en signal försenad från det satellitbaserade positioneringssystemet Galileo, vilket krävs för att färdskrivaren 2 ska fungera.

Transportföretagen skriver att det har lett till att alla tillverkare inte fått färdskrivarna typgodkända i tid, vilket nu leda till att det finns en risk för att det kommer att saknas smarta färdskrivare i den andra generationen.

Vidare skriver branschorganisationen att framförandet av ett fordon, som registrerats efter den 21 augusti, och som har fel färdskrivare, är förenat med sanktionsavgifter.

– Vi har pratat med Transportstyrelsen som arbetar för att hitta en nationell lösning eftersom EU-kommissionen säger sig sakna mandat att besluta om undantag. Vi förutsätter att regeringen, polisen och Transportstyrelsen hittar en nationell lösning på frågan, säger Maria Lindh på Transportföretagen, i en kommentar och fortsätter:

– Om lastbilen eller bussen registreras den 21 augusti eller senare får den inte framföras med den smarta färdskrivaren version 1 om vi inte får fram en svensk lösning.

Den smarta färdskrivaren

Senast den 21 augusti 2023 ska den smarta färdskrivaren version 2 börja installeras i alla nyregistrerade fordon. 

Senast den 31 december 2024 ska fordon som används internationellt och som har haft en analog eller digital färdskrivare vara utrustad med en smart färdskrivare version 2. 

Senast den 21 augusti 2025 ska fordon som används internationellt och som har haft den första versionen av smart färdskrivare vara utrustad med en smart färdskrivare version 2. 

Från och med 1 juli 2026 måste lätta lastbilar i internationell trafik också ha färdskrivare.

Källa: Transportföretagen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062