Miljözon 3 för Gamla stan stryks
Tidigare i våras aviserade Stockholms stads politiska ledning att de ville införa den strängaste miljözonen, klass 3, i Gamla stan och ett område i city. Det väckte skarp kritik och skulle innebära nådestöten för bland annat turistbussar.
Nu skriver styret i Stockholms stad att de backar från beslutet och att Gamla stan i stället ska bli en stadsmiljözon. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Vi har fattat beslut om en mer genomgripande förändring för att verkligen göra Gamla stan till en plats där boende, besökare och företagare kan trivas. Under 2024 och 2025 kommer vi att omvandla Gamla stan till en stadsmiljözon, med större utrymme för människor, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, i en kommentar.
Förändringen innebär bland annat att samtliga parkeringsplatser på Mälartorget, Kornhamnstorg, Storkyrkobrinken, Lilla Nygatan, Munkbrogatan och Munkbrotorget samt på en tredjedel av Skeppsbron kommer att tas bort. Det rör sig om omkring 100 parkeringsplatser som tas bort, enligt Dagens Nyheter.
– Förändringen kommer att innebära minskad biltrafik, men vi är måna om att ändå se till att bussar, leveranser och boende kan komma fram. Samtidigt fortsätter vi att göra det lättare att promenera och cykla, säger Lars Strömgren (MP).
Enligt SVT utreds fortfarande miljözon klass 3 fast i andra delar av staden.
– Miljöpartiets besked om att man nu avstår från planerna om att införa Miljözon3 i Gamla Stan i Stockholm och istället införa en stadsmiljözon, ett nytt begrepp i dessa sammanhang, gläder många idag. Vi från Sveriges Bussföretag har tillsammans med många intressenter inom den svenska besöksnäringen kritiserat beslutet om att införa Mijözon3 i Gamla stan och delar av city i Stockholm. Dagens besked är dock tveeggat – på en direkt fråga från oss uppger Miljöpartiets pressansvarige att ”dagens besked gäller enbart Gamla stan. Miljözon klass 3 i en del av city utreds fortfarande”. För alla de resenärer som alltså vill fortsätta att resa med buss till centrala delar av Stockholm är frågan därför ännu oklar och oroande, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag och fortsätter:
– Vi ser fram emot att Stockholms politiska ledning nu helt och hållet värnar de klimatsmarta resor som görs tillsammans i buss till, från och inom Stockholm. Busstrafiken behöver undantas vid ett eventuellt införande av nya Miljözoner i Stockholm. Svenska bussar kör redan idag fossilfritt till 85 procent, huvudsakligen på biodiesel. Först 2030 beräknar vi att det kommer finnas ett tillräckligt utbud av elektrifierade turistbussar på marknaden, fordon som också uppfyller andra politiskt utpekade hållbarhetskrav.
Skarp kritik mot miljözon: ”Innebär totalförbud mot turistbussar”
Artikeln uppdateras.