Ödesdag för kör- och vilotidsregler
Tidigare i maj presenterade EU-kommissionen tre förslag till förändrade kör- och vilotider för beställningstrafiken, något som välkomnades av branschen.
Snart är det så dags för EU-parlamentets utskott för transport och turism, TRAN, att rösta om de förändrade reglerna.
Inför omröstningen uppmanar nu IRU, International Road Transport Union, ledamöterna att rösta för de förändrade reglerna som innebär större flexibilitet.
– Busschaufförer måste ges valet att organisera sina raster baserat på deras arbetes art och passagerarnas behov, och prioritera säkerheten framför allt annat, säger Raluca Marian, direktör för IRU:s arbete i EU, i en kommentar och fortsätter:
– Detta är precis vad TRAN-kompromissändringarna handlar om och anledningen till att vi uppmanar alla TRAN-medlemmar att rösta och stödja dessa kompromisser.
EU-kommissionens tre förslag på förändringar:
Raster: förare kommer att tillåtas dela upp sina raster (på minst 45 minuter för 4,5 timmars körning) i två perioder på minst 30 och 15 minuter, eller i tre perioder på minst 15 minuter vardera. Detta kommer att hjälpa dem att ta pauser mer flexibelt och vid lämpliga tidpunkter. Nuvarande regler tillåter bara förare att dela upp dessa 45 minuters raster i 15 minuter först och 30 minuter senare (men inte tvärtom).
Dygnsvila: förare kommer att tillåtas att skjuta upp början av sin dygnsvila med en timme när den totala dagliga körtiden för den dagen inte överstiger sju timmar, eller skjuta upp den med två timmar när den totala dagliga körtiden inte överstiger fem timmar. Dessa undantag kommer endast att vara möjliga en gång under en resa på åtta dagar eller mer. De nya reglerna kommer inte att ändra längden på den ordinarie dygnsvilan, som förblir på minst 11 timmar i följd inom 24 timmar.
Veckovila: reglerna för internationella tillfälliga passagerartransporter som endast äger rum inom ett enda land kommer att anpassas till reglerna för internationella tjänster, vilket gör det möjligt för förare att skjuta upp veckovila i upp till 12 dagar i följd. Detta är redan möjligt för tillfälliga internationella passagerartransporter, till nackdel för operatörer av inrikestjänster. Villkoren för att använda detta "12-dagars undantag" förblir desamma: föraren måste ta en vanlig veckovila före resan (minst 45 timmar) och två veckovila efter resan.
Källa: EU-kommissionen
Branschen välkomnar förändrade kör- och vilotidsregler