Nobina slår ett slag för förbättrad framkomlighet
Nobina Sverige presenterade på onsdagsmorgonen sin framkomlighetsrapport för 2023, som gjorts tillsammans med Tyréns.
Rapporten visar att det finns stora pengar att spara när man genomför framkomlighetsåtgärder, något som på sikt kan frigöra medel som kan användas till nya avgångar, linjer eller nya koncept som får resenären att välja bort bilen. Här krävs samverkan, menar Nobina, exempelvis genom regionala och lokala framkomlighetsförhandlingar mellan väghållare, regional kollektivtrafikmyndighet och loka trafikoperatör. Men i takt med att stadsmiljöavtalen fasas ut behövs också nationella incitament och prioritet i den nationella planen för transportinfrastruktur för kollektivtrafikens restidsarbete.
Sammanlagt finns det en monetär potential för ökad framkomlighet i Sverige på 790 miljoner kronor per år, 281 miljoner av dessa kommer från ökat resande och 509 miljoner från minskade utgifter för trafikeringskostnader.
Kortfattat ur rapporten:
- Bättre framkomlighet och kortare restider kan minska trafikens kostnader och öka biljettintäkterna med sammantaget 8 miljoner varje år
- Blir restiderna längre bedöms trafikkostnaderna öka och intäkterna minska med sammantaget dryga miljonen
- Stockholm som region har den enskilt största potentialen att snabba upp busstrafiken, tätt följt av Skåne och därefter Uppsala
- Det finns flera positiva exempel att lyfta fram som busskörfält och signalprioritering
- Mer kontroversiella åtgärder kan ha goda effekter på körtiden, som på- och avstigning i alla dörrar och borttagning av hållplatser med lågt resande
Här hittar du Nobinas framkomlighetsrapport för 2023. Den senaste gången framkomlighetsrapporten gjordes var 2019.