23948sdkhjf

EU-förslaget är ett slag i luften

De nya, strängare utsläppsregler för buss och lastbil rimmar inte med verkligheten. I dagsläget finns inte fordonen som reglerna ska gälla för.

Det EU-förslag på nya utsläppsregler för buss och lastbil som Europaparlementet och ministerrådet ställde sig bakom förra veckan strider mot branschens rekommendationerna om att gemensamt stämma av med branschen och att anpassa utsläppen efter verkligheten. Det menar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag. 

– I dagsläget finns inte dessa fordon och frågan är om tillverkarna har teknisk kompetens att kunna ta fram dessa fordon till dess. Tidsplanen är allt för snäv. För att säkra en grön omställning och erbjuda en kapacitetsstark kollektivtrafik behöver diskussioner föras om vad som är möjligt och därefter göra en anpassad realistisk plan. Idag är det i princip bara stadsbussar som klarar de utsläppsnivåer som nu föreslås om vi samtidigt ska välja fordon som motsvarar krav kring bland annat social hållbarhet.

EU-kommissionen har tidigare lagt förslaget, som nu Europaparlamentet och EU:s ministerråd ansluter sig till. Överenskommelsen innebär att till 2030 ska utsläppet av koldioxid för turist- och långfärdsbussar komma ner till 45 procent jämfört med 2005 års nivå.

Lagen blir dock inte verklighet förrän EU-parlamentet och ministerrådet röstar till förslaget. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094