Partierna vill sätta stopp för reklam för fossila drivmedel
Mittenkoalitionen i Stockholm, som består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet, har lagt fram ett förslag på nya riktlinjer för reklam i kollektivtrafiken.
Förslaget, som kommer att behandlas på trafiknämndens möte idag, innebär ett stopp för reklam för fossila drivmedel och onlinecasino. Det skriver partierna i ett pressmeddelande.
Inför att det nuvarande avtalet för reklamytor löper ut 2026 har regionen också beslutat att digitalisera ytorna, något man räknar med ska öka intäkterna från reklamen.
– Kollektivtrafiken ska vara ett hållbart färdmedel och då ska reklamen inte motverka regionens hållbarhetsmål. Av den anledningen skärper vi riktlinjerna för att stoppa fossilreklam och reklam för onlinecasinon. Det är en inriktning som jag tror uppskattas av våra resenärer, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP), i en kommentar.
Förutom reklam för fossila drivmedel vill partierna förbjuda reklam för fossilt drivna produkter.
Mer rörligt väntar stockholmarna i kollektivtrafiken