EU-parlamentet och rådet överens om ändrade kör- och vilotidsregler
Förändrade kör- och vilotidsregler för bussförare inom beställningstrafiken har varit på tapeten länge.
Nyligen nådde dock EU-parlamentet och ministerrådet en överenskommelse om förändrade regler, något som välkomnas av branschen.
– Erkännandet av att buss- och godstrafik har olika förutsättningar är något vi från Sveriges Bussföretag tillsammans med våra systerorganisationer inom EU drivit på för i över tjugo år. Nu ges förarna ett större mandat att anpassa utefter passagerarnas behov och förutsättningarna längs vägen. En lastbil kan stanna och rasta i princip var som helst – det går inte med en buss full av gäster, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, i en kommentar.
De förändrade reglerna i korthet
- En utökning av den så kallade tolvdagarsregeln även till inrikes trafik.
- En möjlighet att mer flexibelt dela upp den obligatoriska 45-minutersrasten i två delar om minst femton minuter vardera (vilket möjliggör fler kombinationer än idag).
- Möjlighet att skjuta upp dygnsvilan med en timme vid ett tillfälle under en resa som är minst sex dagar, förutsatt att den totala körtiden under dagen inte överstiger sju timmar.
Källa; Sveriges Bussföretag
Utöver de förändrade reglerna nämns bland annat digitalisering.
”En annan förändring är att kontrolldokumentet som ska finnas i bussen under färd utanför Sverige ska digitaliseras efter att en studie i frågan genomförts av EU-kommissionen.” skriver Sveriges Bussföretag.
Innan förändringarna träder i kraft, återstår de formella bekräftande besluten i ministerrådet och EU-parlamentet, fortsätter branschorganisationen.
Rask marsch framåt för förändrade kör- och vilotidsregler