23948sdkhjf

'Finncanopus' ger sig ut på jungfrufärd

I dag startar ’Finncanopus’ sin jungfrufärd från Kapellskär till Nådendal.

’Finncanopus’ är Finnlines andra fartyg i Superstarklassen. Förra året gav sig systerfartyget ’Finnsirius’ sig i väg på sin premiärtur från Nådendal via Långnäs på Åland till Kapellskär, och i år är det dags för ’Finncanopus’ att göra entré. 

På torsdagen lade hon till i Stockholm innan jungfrufärden från Kapellskär till Långnäs och Nådendal.

– Finnsirius har fått mycket beröm och har blivit varmt välkomnad av passagerarna. När Finncanopus nu gör sin debut kommer passagerarna att ha tillgång till samma förstklassiga faciliteter och tjänster på morgon- och kvällsavgångarna, och vi kan även erbjuda dagsutflykter, säger Marco Palmu, chef för Finnlines passagerartjänster, i ett pressmeddelande.

Fakta om ’Finncanopus’

  • Fartygstyp: Ro-pax (roropassagerarfartyg)
  • Isklass: 1A Super
  • Total längd: 235,6 m
  • Största bredd (Moulded breadth): 33,3 m
  • Bruttodräktighet (GT): 65 692
  • Dödvikt (DWT - maximal lastförmåga): ~ 11 900
  • Lastmeter: 5 200
  • Optimal hastighet: 16,3 / 21,0 knop
  • Motoreffekt: 4 x 7 200 kW
  • Flagga: Finland
  • Maximalt antal passagerare: 1 100
  • Antal passagerarhytter: 323
  • Rutt: Sverige-Åland-Finland (Kapellskär-Långnäs-Nådendal)

Källa: Finnlines

De nya ropaxfartygen är en del av rederiets gröna nybyggnadsprogram på 500 miljoner euro som syftar till att öka kapaciteten och uppgradera den befintliga flottan.

Läs mer om ’Finnsirius’ här:

Finnlines lutar sig mot frakten, men satsar starkt på bussgrupper

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078