Striden om miljözonerna har bara börjat
Det här är en text av Sveriges Bussföretag.
Vid en första anblick kan det tyckas att detta verkar vara en lokal diskussion i Stockholm som det pratas oproportionerligt mycket om både ute i landet och från branschens sida. Men frågan är faktiskt mycket större än några kvarter i Stockholm. I flera städer planeras det för att både utreda och på sikt följa efter Stockholm och införa miljözon klass 3. I Stockholm i sin tur pratar politiken redan om hur miljözonen som nu planeras ska utökas efter första etappen. Ett införande kommer otvivelaktigt att påverka stora delar av besöksnäringen och inte minst bussbranschen. Eftersom andra städer troligen kommer väga in hur Stockholms stad resonerat, så är det extra viktigt att införandet där sker på ett rimligt sätt. Planen just nu är att införa miljözon klass 3 i ett område i Stockholm city redan från och med 2025 – alldeles för tidigt.
Bussbranschen har lett omställningen till en fossilfri fordonsflotta och idag kör omkring 85% av bussarna på fossilfria bränslen. Miljözon klass 3, som är den striktaste varianten, tillåter endast el-, gas-, bränslecells- och elhybridbussar. För oss som är i branschen så blir det tydligt att här uppstår ett problem när det kommer till bussar som kör i turist- och beställningstrafik. Där är än så länge utbudet av fordon som uppfyller kraven är mycket begränsat, för att inte säga obefintligt. Av omkring 1750 bussar av klass 3, som är den fordonsklass som turistbussarna ligger i, så finns det en eldriven och några gasdrivna bussar som uppfyller kraven. Resten stängs helt enkelt ute, om politiken får som de vill. Även den här typen av bussar som uppfyller kraven kommer på sikt, men det dröjer några år till.
Stockholm är, och kommer alltid vara, en nationell angelägenhet när det kommer till beställningstrafik med buss. I princip alla bussföretag som kör beställningstrafik har resor till Stockholm med jämna mellanrum, med grupper från hela landet som ska besöka våra demokratiska institutioner eller uppleva kultur på olika sätt. De resenärer som valt resa med buss är en del av lösningen på både trafik- och miljösituationen i staden då bussarna är både miljövänliga och tar betydligt mindre plats än motsvarande antal personbilar.
Om inte kommunerna beaktar besöksnäringen och resandet med turistbuss vid utformning och beslut om miljözoner, så kommer dessa aktörer att drabbas negativt. Det kan till och med få privatbilismen att framstå som mer attraktiv. Är det verkligen det som politiken vill?
Sveriges Bussföretag kommer självklart att fortsätta dialogen med såväl politiker som tjänstepersoner i kommunerna och försvara bussens plats i staden. Vi är inte emot initiativ för en bättre luftkvalitet i städerna, men för den kommersiella delen av bussbranschen är det lite tidigt. Låt oss i stället vara en del av lösningen till dess att fordonen finns på marknaden!
Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.