23948sdkhjf

Nytt uppdrag för WSP – ska förena T-centralen och Roslagsbanan

WSP har fått i uppdrag att utforma T-Centralen i samband med att Roslagsbanans sträcka förlängs. 

Roslagsbanan ska förlängas till T-Centralen via Odenplan. Sedan tidigare har Bjerking anlitats för att ta fram systemhandlingar för berg- och anläggningsarbetena, vilket markerar nästa fas i denna omfattande satsning på Stockholms kollektivtrafiksystem.

Nu har WSP fått i uppdrag att utarbeta systemhandlingar för utbyggnaden av anslutningen till T-centralen.

Det innebär att konsultföretaget bland annat ska utforma utrymning, ventilation, rulltrappor, brandskydd vid T-Centralen. Det framgår av ett pressmeddelande.

– Det känns utmanande och roligt att få förtroendet att genomföra ett så här omfattande, komplext och betydelsefullt uppdrag. Vi arbetade med T-centralen när Citybanan byggdes, så det är extra roligt att få vara med i fortsättningen också, säger Jan Waage, uppdragsansvarig på WSP, i en kommentar.

Roslagsbanan 

Roslagsbanans förlängning till city är en del av Sverigeförhandlingarna.

Region Stockholm utreder hur banan kan förlängas från Universitetet till T-Centralen genom en cirka fyra kilometer lång tunnel. 

Innan en tunnel kan börja byggas måste arbetstunnlarna byggas. Byggstart för arbetstunnlar är beräknade till 2028 och järnvägsanläggningen till 2030.

Målet för när trafiken ska kunna startas är 2039.

Källa: Region Stockholm

Arbetet med att utveckla Roslagsbanan har pågått i nära tio år, och under arbetets gång har dubbelspår och ny station och depå kommit till.

Roslagsbanan rullar mot framtiden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094