Beslutet om miljözon klass 3 överklagas
I slutet av året införs miljözon 3 i delar av Stockholms innerstad, närmare bestämt i ett område som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.
Det står klart sedan kommunfullmäktige i Stockholms stad klubbade igenom beslutet tidigare i maj.
Införandet har mötts av kritik från olika branschorganisationer och nu har överklagan inkommit till förvaltningsrätten.
Sveriges Radio P4 rapporterar att Svensk Handel och Visita överklagat beslutet.
– Även om överklagandet gäller Stockholm är det viktigt att vi får klarhet i regelverken. Vi vill inte att näringslivet och dess företag hamnar i en situation där 290 kommuner ges möjlighet till egna tolkningar av hur miljözon klass 3 får beslutas, säger Jonas Siljhammar, vd på Visita, i ett pressmeddelande.
I en debattartikel i Svenska Dagbladet lyfter Sveriges Bussföretag utmaningarna med zonen och skriver vidare:
”För att säkerställa att våra medlemmar kan fortsätta att bedriva sin verksamhet, med sin gröna kollektiva busstrafik, väljer vi därför att överklaga Stockholms stads beslut om att införa en miljözon. Stockholms beslut kommer att inspirera andra svenska städer, och det är därför viktigt att förutsättningarna för att införa en miljözon klass 3 klargörs”, skriver Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, i debattartikeln.
Vad innebär miljözon 3?
Miljözon klass 3 är den klassning som ställer högst krav på vilka fordon som får färdas i zonen.
De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är:
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
Källa: Transportföretagen
Artikeln är en del av vårt tema om Miljözon 3.