Arlandas roll för att välkomna resenärer kan inte underskattas
Det här är en text av Sveriges Bussföretag.
I december 2023 beslutade regeringen att tillsätta en samordnare för Arlanda flygplats, som i sitt uppdrag bland annat ska utreda tillgängligheten till och från flygplatsen. Samordnaren Peter Norman, som också genomfört flera tidigare utredningar kring flygtrafiken i Sverige, ska i sitt uppdrag som sträcker sig till sommaren 2025 bland annat föra dialog med berörda aktörer om åtgärder som kan stärka kapaciteten både i väg- och spårinfrastrukturen.
Arlanda flygplats har stor betydelse för transportsystemet i Sverige, men har senaste åren tappat mark till andra flygplatser – framför allt Kastrups flygplats i Köpenhamn. Det är positivt att regeringen tydligt adresserar att Arlandas konkurrenskraft måste stärkas. Redan i tidigare utredningar så pekas anslutande infrastruktur och olika lösningar för att kunna åka kollektivt till och från flygplatsen ut som avgörande i att Arlanda ska kunna möta konkurrensen bättre.
Arlandafrågan är inte ny för bussbranschen. Den blev dessutom högaktuell under 2021 när Swedavia beslutade att på obestämd tid flytta bussangöringen från terminal 5 till terminal 4, med försämrad tillgänglighet och minskad kapacitet för busstrafiken som följd. Framför allt kapacitetsbristen är tydlig efter pandemin, när resenärer och evenemang återvänder till Stockholm.
I samordningsuppdraget ligger att föreslå åtgärder som kan övervägas i regeringens beslut om den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen 2026–2037. Sveriges Bussföretag har genomfört och kommer genomföra fler möten med samordnaren för att lyfta busstrafikens betydelse och den roll den kan spela i sammanhanget. Det har i samtalen bland annat visat sig att kunskapen om hur många destinationer som kan nås med buss redan idag är låg.
I de konkreta inspel som gjorts finns givetvis en ny bussangöring vid terminal 5 med, en åtgärd som planeras hos Swedavia men där tidsplanen fortfarande oklar. Ett annat inspel som också lyfts i förbundets remissvar på inriktningsunderlaget för den nationella infrastrukturplaneringen är busskörfält mellan Stockholm och Arlanda, en åtgärd som förbundet drivit på för i många år.
I våra diskussioner har det märkts att spårtrafiken lätt får ett större fokus än busstrafiken. Här har förbundet tydligt lyft fram att busstrafiken på ett mycket mer flexibelt sätt kan anpassas för att trafikförsörja ett betydligt större upptagningsområde än spårtrafiken. Det tar i regel många år att få till större investeringar i järnväg och de är också mycket, mycket dyrare. Bussen är dessutom ett mycket bra alternativ ur miljöhänseende och för att minska trafikmängderna på vägarna.
I grunden handlar frågan om att Arlanda flygplats ska kunna ge resenärer som kommer hit en bra första upplevelse av Sverige som destination. Där kan busstrafiken också spela en viktig roll – om den får rätt förutsättningar.
Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.