23948sdkhjf

Hotet: Tio miljarder dyrare med bussar från Europa

Tio miljarder dyrare kollektivtrafik, det kan bli konsekvensen om hårdare krav på elbussar i offentliga upphandlingar genomförs fullt ut. Sveriges Bussföretag har låtit ta fram en ny rapport som belyser problematiken. 

Det senaste halvåret har tonläget höjts i den debatt som rör hållbarhetskedjor och sociala hållbarhetskrav för upphandling av elbussar. 

Bland annat höll Magnus af Petersens, Nobinas marknadsdirektör, ett anförande om ämnet på Kollektivtrafikdagen och debatten har också pågått i flera större nationella medier under våren.

Idag presenterar Sveriges Bussföretag en rapport från EY som sätter strålkastarljuset på problematiken. 

– När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag.

Rapporten pekar på att kostnaderna kommer skena kraftigt om kraven genomförs i sin helhet. 6 000 nya elbussar ska köpas in under perioden 2025-2035. I ett scenario där bussar som produceras i högriskländer utesluts och man i stället köper in europeiska elbussar kommer kostnaderna att öka med nästan tio miljarder kronor. 

Risken är också att det blir brist på bussar och försenade leveranser för kollektivtrafiken. 

EU arbetar med frågan ur flera perspektiv. Sveriges Bussföretag menar att det är orimligt med svenska lokala krav på frågor som rör hela den internationella fordonsindustrin. 

– Vi behöver gemensamt gå igenom hur olika krav påverkar avtalens tidplaner, leveranser, resenärserbjudanden och kollektivtrafikens fortsatta omställning till helt fossilfri fordonsflotta. Vi bjuder nu in till dialog med landets regioner med utgångspunkt i EY:s nya rapport så att kollektivtrafikens resenärer inte ska drabbas.

Bakgrund

Enligt EU:s nollutsläppsmål ska alla stadsbussar vara utsläppsfria år 2035.

Samtidigt ställs allt hårdare krav i offentliga upphandlingar vad gäller social hållbarhet, vilket skapar en komplex målkonflikt mellan den gröna omställningen och social hållbarhet.

Stora delar av värdekedjan för elektriska bussar och batterier domineras av länder som enligt Sveriges kommuner och regioners (SKR) inköpscentral Adda och Global Rights Index 2023 förknippas med hållbarhetsrisker kopplade till mänskliga rättigheter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094