23948sdkhjf

Kampanj i SL-trafiken ska locka nya bussförare

Sveriges Bussföretag rullar ut kampanjen ”Bli bussförare” i SL-trafiken.

Kampanjen ”Bli bussförare” lanserades av Sveriges Bussföretag förra året och syftar till att få fler att utbilda sig till bussförare.

Nu rullar kampanjen i SL-trafiken, skriver branschorganisationen i en nyhet, om projektet som är finansierat i sin helhet av bussbranschens råd för forskning och utveckling, BR.

– Vi har fått vittnesmål om att många upplevt det som krångligt att hitta de utbildningar som erbjuds runt om i landet, då det ju finns ett flertal olika utbildningsanordnare. En samlad bild över möjliga utbildningsvägar för de som vill söka sig till yrket, antingen som arbetslös eller för att växla yrke, har saknats. Kampanjens webbplats erbjuder detta, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag och en av personerna i projektets styrgrupp, i en kommentar.

Enligt branschorganisationens senaste undersökning ”Tempen på Bussbranschen” från förra året, behövs 8 100 förare fram till 2025 för att hålla bussarna rullandes. Den tidigare undersökningen pekade på att rekryteringsbehovet låg på 4 100 bussförare.

Kampanjen ”Bli Bussförare” kommer att utvärderas nästa år när projektet avslutas.

Bristen på bussförare ökar – här är behoven som störst

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112