Efter miljardhopp: Köpenhamns nya tunnelbanelinje lämnas på remiss
För en och en halv månad sedan visade nya beräkningar att en ny tunnelbanelinje i Köpenhamn, M5, väntas kosta 29,6 miljarder danska kronor (45 miljarder svenska kronor), vilket är 6 miljarder danska mer än vad som ursprungligen antogs.
Nu har Köpenhamns kommun skickat miljökonsekvensbeskrivningen för den nya, möjliga tunnelbanelinjen på offentligt samråd. Fram till den 26 september har alla möjlighet att uttrycka sin åsikt om det stora byggprojektet, skriver Köpenhamns kommun i ett pressmeddelande.
M5 kommer att betjäna de nya stadsutvecklingsområdena i Østhavnen, inklusive Lynetteholm.
Tunnelbanelinjen kan byggas både som en sydlig lösning som går mellan Köpenhamn H, via Amager, Østhavnen och Lynetteholm vidare till Østerport, samt en nordlig lösning som går mellan Østerport och Lynetteholm. Båda linjerna kan på sikt byggas ut så att Østerport och Köpenhamn H ansluts via Indre Nørrebro och Frederiksberg.
I nya beräkningar uppskattas priset till 29,6 miljarder danska kronor mot tidigare cirka 23 miljarder. Enligt Metroselskabet beror den stora prisökningen på stigande priser på marknaden i kombination med förändringar i projektet, bland annat en längre linje på Amager och två extra stopp på Islands Brygge respektive Amagerbrogade.
Men nu gäller det input i det offentliga samrådet.
Tunnelbanebolaget har utarbetat miljökonsekvensbeskrivningen som går igenom maximala möjliga effekter på miljön och staden genom att bygga M5.
Syftet med rapporten är att få möjlighet att undvika eller minska betydande negativ påverkan på stad och miljö, innan arbetet med att bygga det stora infrastrukturprojektet drar igång.
Efter remisstiden kommer Köpenhamns kommun att behandla de inkomna remissvaren och utarbeta en vitbok, som kommer att ingå i den slutliga politiska behandlingen i Köpenhamns kommuns ekonomiska nämnd och medborgarrepresentation av miljökonsekvensbeskrivningen och utkastet till 25 §. tillstånd.
Båda delarna förväntas vara klara i slutet av 2024.
Det är Metroselskabets ägargrupp, som består av staten, Köpenhamns kommun och Frederiksbergs kommun, som bestämmer vilken tunnelbanelinje som ska byggas till Østhavnen.
Därefter ska Folketinget anta en bygglag, enligt vilken 25 § tillståndet kan ges till Metroselskabet innan företaget kan börja bygga tunnelbanelinjen M5.
Köpenhamns metro växer