Citylinjen i Örebro tar form – fler resande
Örebro inledde sitt projekt med att bygga en BRT-linje, kallad Citylinjen, år 2021.
Sedan dess har utvärderingar gjorts där etapp 1 förväntas stå helt klar nästa år.
Den färdigbyggda sträckan Brickebacken till Kulturkvarteret, visar enligt kommunen och regionen på positiva effekter för kollektivtrafiken.
– Tack vare de nya busskörfälten, mittförlagda hållplatser och prioritet för bussen vid trafiksignaler ser vi att restiden för bussen fortsätter att minska och att punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna, säger Henrik Emilsson, projektledare på Örebro kommun, i ett pressmeddelande.
Citylinjen
Etapp 1: Brickebacken–Tegnérlunden
- Byggnation: 2021–2025
- Leverans av elbussar: 2024
- Nytt stadslinjenät: december 2024
- Citylinjen börjar trafikera stråket: december 2024
Etapp 2-3: Tegnérlunden–Mellringe och Centrum–Vivalla/Lundby
Region Örebro län och Örebro kommun har tecknat en avsiktsförklaring för att fortsätta arbeta för en utbyggnad av Citylinjen.
Politiska beslut behöver tas inför en eventuell byggnation. En fortsatt utbyggnad innebär att BRT-systemet blir komplett och kan uppnå sin fulla funktion.
Källa: Region Örebros län
Jan Berglöf, projektledare på Region Örebro län, tillägger:
– Vi ser en 13-procentig resandeökning på sträckan och det redan innan etapp 1 är färdigbyggd. Det motsvarar en ökning på cirka 10 000 resenärer per månad, samtidigt som resandet i stadstrafiken i övrigt har minskat efter pandemin. Det är få städer i Sverige som kan visa en sådan ökning av resenärer i kollektivtrafiken.
Örebro utökar kontrollerna med kroppskameror