23948sdkhjf

Citylinjen i Örebro tar form – fler resande

Nästa år ska den första etappen av Citylinjen i Örebro vara helt klar, en ny BRT-linje. Redan nu har ombyggnationen av en delsträcka lett till resandeökning, menar regionen.  

Örebro inledde sitt projekt med att bygga en BRT-linje, kallad Citylinjen, år 2021. 

Sedan dess har utvärderingar gjorts där etapp 1 förväntas stå helt klar nästa år. 

Den färdigbyggda sträckan Brickebacken till Kulturkvarteret, visar enligt kommunen och regionen på positiva effekter för kollektivtrafiken. 

– Tack vare de nya busskörfälten, mittförlagda hållplatser och prioritet för bussen vid trafiksignaler ser vi att restiden för bussen fortsätter att minska och att punktligheten förbättras även under högtrafik längs de ombyggda sträckorna, säger Henrik Emilsson, projektledare på Örebro kommun, i ett pressmeddelande.

Citylinjen

Etapp 1: Brickebacken–Tegnérlunden

  • Byggnation: 2021–2025
  • Leverans av elbussar: 2024
  • Nytt stadslinjenät: december 2024
  • Citylinjen börjar trafikera stråket: december 2024

Etapp 2-3: Tegnérlunden–Mellringe och Centrum–Vivalla/Lundby

Region Örebro län och Örebro kommun har tecknat en avsiktsförklaring för att fortsätta arbeta för en utbyggnad av Citylinjen. 

Politiska beslut behöver tas inför en eventuell byggnation. En fortsatt utbyggnad innebär att BRT-systemet blir komplett och kan uppnå sin fulla funktion. 

Källa: Region Örebros län

Jan Berglöf, projektledare på Region Örebro län, tillägger:

– Vi ser en 13-procentig resandeökning på sträckan och det redan innan etapp 1 är färdigbyggd. Det motsvarar en ökning på cirka 10 000 resenärer per månad, samtidigt som resandet i stadstrafiken i övrigt har minskat efter pandemin. Det är få städer i Sverige som kan visa en sådan ökning av resenärer i kollektivtrafiken.

Örebro utökar kontrollerna med kroppskameror

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.115