Ledare: Glasklara affärer
Fordonsglas är en kritisk komponent i ett fordons strukturella integritet. Så mycket som 30 procent av chassits hållfasthet sitter i rutan. Modernt fordonsglas ska dessutom minimera skador vid eventuell kollision och förhindra splittring som kan åsamka stor skada.
Samtidigt har antalet glasruteskador i buss ökat markant från 2 252 stycken till 3 099 stycken mellan 2020 och 2023.
Om vindrutan är sprucken eller till och med felaktigt installerad minskar dess förmåga att stödja strukturen, vilket förstås kan få allvarliga följder vid en olycka.
Fordonsglasets unika egenskaper har oanade möjligheter.
För många verkstadskedjor är glasskador en ny, växande affär.
Fordonsglasets unika egenskaper har också andra, oanade möjligheter. Tillverkning av glas är en mycket energikrävande process, något industridesigner Jonas Torstensson såg som en möjlighet.
För honom har just återbruk och att minska miljö- och klimatverkan i konsten varit den största inspirationen och drivkraften i hans karriär.
Under många år har Jonas Torstensson dessutom haft det ärofyllda uppdraget att utforma de vackra priserna i Bussförar-SM, årets viktigaste tävling!
Vi träffade honom i ateljén på Lidingö för att ta reda på vad som fick honom uppkrokad på uttjänt fordonsglas som sedan får ett andra liv i konstverk.
Trevlig läsning!
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.