Ledare: Är du okej?
Det var bara en minut kvar till mitt eget tåg när jag försiktigt närmade mig kvinnan som klivit av tåget innan men stannat på samma perrong, en dag i september. Hon var märkbart upprörd, torkade tårar och tittade nervöst på klockan. Det knöt sig i magen, skulle hon göra något desperat?
”Är du okej?” sa jag, puffade lätt på hennes arm och inväntade en avsnäsning. Men hon nickade lätt och svarade milt att hon var okej.
Jag kunde pusta ut.
Europas fordonsindustri står inför en av sina största kriser någonsin. Bara i september har två större tillverkare offentligt gått ut med att bolagen har likviditetsproblem. Northvolt krisar och i våras gick Van Hool i konkurs.
Europas fordonsindustri står inför en av sina största kriser någonsin.
Lönsamheten har nått bottennivåer och konkurrensen från draken i öst hårdnar. Tillverkarna har ställt om men politiska beslut som ska värna europeisk fordonsindustri lyser starkt med sin frånvaro. I juni infördes en tullavgift för personbilar från Kina som ska säljas inom EU. En motsvarighet på tunga sidan saknas helt.
I Sverige har vi flera stora upphandlingar för busstrafik på gång. Men frågan är vem som ska leverera bussarna när industrin är pressad och kraven från beställarna dessutom hårdnar?
Att köra fel buss i ett avtal kan leda till stränga viten från huvudmännen. Vitena hanteras ibland i dialog med operatören, ibland inte. Flera operatörer vittnar om noll avsteg från viteskrav, även om grunden till vitet är något operatören inte rår över.
Det drar ihop sig till en perfekt storm, som det heter i filmens värld. För den dagen Europas fordonsindustri går omkull, vad sker då samhällsekonomiskt?
Ibland är ett ”är du okej” allt som krävs för att förstå hur det egentligen står till. Den frågan verkar dock aldrig ha ställts till den europeiska fordonsindustrin.
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.