Körkortsdirektivet ska förhandlas i EU
EU:s körkortsdirektiv ska revideras. Tidigare i februari beslutade EU-parlamentet om ett förslag som bland annat innebär att den generella åldersgränsen för D-körkort sänk från 24 till 21 år samt att medlemsstaterna har möjligheten att ta bort 50-kilometersgränsen.
Dock är läget osäkert i och med att den slutliga utformningen ska förhandlas mellan EU-kommissionen, rådet och EU-parlamentet, menar Sverige Bussföretag. Bakgrunden är att nya ledamöter valts in efter EU-valet i juni.
– Eftersom EU:s körkortsdirektiv innehåller regler för körkort i fler trafikslag än bara bussbranschen finns det nu många viljor och förslag på förändringar som ska hanteras i förhandlingar. De förhandlingar som nu ska föras, kallade trilog, sker utan insyn. Här är det oerhört viktigt att dels den svenska regeringen agerar i frågan, dels att EU-parlamentets ledamöter förstår och håller i sitt beslut för att vi ska ha en kollektivtrafik som rullar framgent, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag, i en kommentar och fortsätter:
– Unga människor måste kunna välja att bli bussförare i den ålder då de flesta väljer yrke, det vill säga före 24 års ålder. Bussförarbristen i Europa är idag alarmerande. I Sverige rankar Svenskt Näringsliv bussbranschen den sektor som har svårast att rekrytera. Får vi inte en ändring i EU:s körkortsdirektiv, som automatiskt blir lag i Sverige, tar det många år innan vi kan få till den förändring branschen och kollektivtrafikens resenärer så väl behöver – nu.
Läs några av våra tidigare intervjuer med unga bussförare:
Här är Sveriges bästa bussförare: ”Ska fira med pompa och ståt”
Från bussförare till affärschef: ”Jag känner mig hemma”
”Jag älskar att köra buss”