23948sdkhjf

Inga besked om nya strategin från Volvo Bussar

Volvo Bussar kämpar med förtroendet hos sina coach-kunder sedan affärsmodellen förändrades förra året. Men det var inget nya chefen för den europeiska marknaden ville kommentera när RT-Forum träffade honom.

Hur är det att leda verksamheten för Volvo Bussars Europamarknad just nu?

– Det är spännande, vi är ju mitt i ett pågående strategiarbete. Men det är också många utmaningar och pusselbitar som ska falla på plats. Jag är ny i min roll men inte ny i Volvokoncernen så jag har fördelen av att sedan tidigare känna Volvo Gruppen och Volvo Bussar mycket väl.

Vilka specifika utmaningar finns just nu?

– Elektrifieringen går framåt med snabba steg och kräver hela tiden nya effektiva lösningar. Det är också höga krav på uppkoppling och i och med det också krav på cybersäkerhet. Våra kunder har en stor mängd data som skickas från fordon till trafikhuvudman och då är säkerhetsapekten naturligtvis väldigt viktig. Kraven gäller för alla nya fordon som säljs inom EU från 1 juli i år.

Kan du avslöja fler detaljer kring den nya strategin, som många är nyfikna på?

– Vi kommer att ge besked inom en snart framtid. 

Okej, hur är stämningen på Volvo Bussar just nu?

– Den är god! Vi är ett bra gäng med hög kompetens, lång erfarenhet och stark vilja att lyckas!

Vilken marknad kommer vara viktigast för Volvo Bussar framåt, stadsbussar eller coach?

– Stads- och regionbussar betyder större volymer och vi har ju nyligen lanserat vår nya elbussplattform byggd på det flexibla BZR-chassit. Med BZR-plattformen utökar vi vårt elektriska erbjudande till att nu också omfatta lågentrébussar för intercity trafik i form av Volvo 8900E. Vi lanserar samtidigt en uppgraderad låggolvsversion av både 7900E och ledbussen 7900EA. Just nu bygger vi också ut anläggningen hos MCV i Egypten för att kunna skala upp produktionen i vår.

Carrus Delta och Kiitikori har inlett samarbete kring karrossproduktionen i Finland, kan du berätta mer om det?

– Volvo Bussar har ett mycket långt och nära samarbete med Carrus sedan tidigare, så det är inga nyheter. Kiitikori är en underleverantör till Carrus som ska gå in och stötta produktionen för att få ut fler bussar av den klassiska modellen 9700. Vi tror att det är bra för kunderna och att de känner en trygghet i att ha produktionen på ”hemmaplan” i Norden.

Kommer ni återuppta produktionen av turistbussen 9900?

– Det kan jag inte svara på i dagsläget, eftersom vi är mitt inne i en process för att fastställa vår framtida strategi.

Många av RT-Forums läsare, som är era kunder, menar att kvaliteten upplevs som sämre om fordonen är hopbyggda av externa påbyggare, hur ser du på det?

– Vi har jobbat med våra påbyggare i många år. Vi garanterar kvalitet och våra påbyggare är mycket duktiga. Dessutom tror vi starkt på plattformen BZR. Den kommer ge stor flexibilitet och inte låsa in kunderna till särskilda lösningar. Den elektriska lågentrébussen 8900 Electric är till exempel byggd på den plattformen, en buss som är lämplig både för stads- och pendlingstrafik. Plattformen kan användas till både två- och treaxliga bussar med varierande golvhöjd och i olika applikationer. Vi har äntligen kommit till batterielektriska regionbussar, vilket är ett viktigt steg i utvecklingen.

Etableringen av batterifabriken i Mariestad har skjutits fram ett par år, hur påverkar det Volvo Bussars produktion?

– Det kommer inte att påverka produktionen av bussar framåt. Vi har idag våra avtalade leverantörer för batterier, vilka de är kan jag inte gå in på. 

Vilka är Volvo Bussars viktigaste marknader i Europa?

– Självklart är Norden en mycket viktig marknad, framför allt Sverige, Norge och Finland. I samtliga dessa tre nordiska länder går utvecklingen mot elektrifierade lösningar allt snabbare. Just nu pågår också ett flertal stora upphandlingar i dessa länder. Utöver Norden ser vi också en snabb elektrifiering i BeNeLux området där vi också har en stark position. Sett ur ett volymperspektiv är södra Europa med Spanien, Portugal, Frankrike och Italien också viktiga marknader för oss.

Är du orolig över att frågan om elförsörjning inte är helt löst?

– Nej, men samtidigt är naturligtvis elförsörjningen oerhört viktig för att elektrifieringen ska kunna fortsätta. Det är framförallt våra kunder tillsammans med andra aktörer på marknaden som är utmanade på den punkten.

På frågan om hur Volvo Bussar ska bygga tillbaka förtroende hos sina coach-kunder vill Thomas Nylund inte riktigt svara, inte heller hur han ser på konkurrensen från kinesiska tillverkare eller vilka de stora utmaningarna för europeisk fordonsindustri är.

– Det är klart att det är utmanande med prispressen från Kina vilket drabbar samtliga fordonstillverkare. Samtidigt ser jag att vi har en stark bas att stå på: Vi är nära våra kunder och kan ge en fullskalig service. Vi finns där kunden behöver oss.

Artikeln är en del av vårt tema om Fordonskrisen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079