Värme och humor gav pris – de vann Guldbältet!
Sveriges Bussföretag kampanj Guldbältet syftar till att öka användningen av bälte i bussarna. Kampanjen har pågått sedan förra året fram till i våras, och på Persontrafik i Göteborg var det dags att dela ut priset för bästa kampanj.
Vann gjorde Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken med ”Hela Sörmland pratar bälte”. På delad andra plats kom Nobina Värmland/Värmlandstrafik, Bergkvarabuss från Kalmar samt Bivab från Göteborg.
– Samtliga bidrag har sin unika prägel och kännetecknas av kreativitet och nytänkande. De tar alla en egen utgångspunkt i hur man kan arbeta med att skapa ett ökat intresse för att använda säkerhetsbälte i buss. Vinnarbidraget förmedlar budskapet med värme och humor samtidigt som det finns en ”coolhet” med ett rappt anslag. Jag tycker att det är ett helt enkelt utomstående kampanjkoncept, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag, i en kommentar.
Artikeln är en del av vårt tema om Persontrafik 2024.