Miljonkostnader för byte av färdskrivare: ”Inkompetenta personer som fattat besluten”
Nu är det bråda dagar att byta färdskrivare i samtliga bussar (och lastbilar) som går i internationell trafik om man inte vill drabbas av viten.
Har du en analog eller digital färdskrivare är det byte senast 31 december som gäller, har du en smart färdskrivare version 1 ska bytet till smart färdskrivare version 2 (G2V2) senast vara gjort 18 augusti 2025.
Det nya EU-kravet kom som en del av Mobilitetspaketet 2014, trädde i kraft 2019 och uppdaterades 2021. Förordningen är ett sätt att komma åt otillåtna cabotagetransporter, alltså utländska transporter som kör för länge på svenska vägar utan att vända hem.
Det är otroliga kostnader som de tvingar på oss.
För bussbranschens del ger bytet till de nya färdskrivarna i stort sett noll och intet, förutom en extra kostnad, det menar Lars Erlingsson på Röke Buss.
– G2V2 är inte kompatibla med systemen i äldre bussar. Vi lider ju fortfarande lite av pandemin och har inte bytt bussar i den takt som vi skulle. Snittåldern på vår bussflotta är därför 6-7 år och det innebär att systemet i dem måste byggas om för att det ska fungera.
– För varje fordon innebär det en kostnad på 35-40 000 kronor, för något som myndigheterna bara har tvingat på oss.
Bussarna har helt enkelt halkat med på en förordning som snarare rör godstransporter och det finns heller inget ekonomiskt stöd att söka.
– Det handlar om två miljoner för att byta ut färdskrivarna i min bussflotta på 55 bussar.
Bytet måste dessutom ske i ackrediterade verkstäder, alltså märkesverkstäder, och det kan vara kö till att ens få tid.
– Den verkstad man lämnar bussen till kanske inte ens har behörigheten att byta färdskrivare, eller så är det 1-2 personer av kanske 20 personer som är certifierade. Sedan ska färdskrivaren vara kompatibel med fordonet.
– Vi har många Scania till exempel så först ska bussen in på verkstad och sedan kopplar de upp sig mot Scania i Södertälje och deras tekniker som ska programmera om. Ledtiden kan vara 3-4 dagar för ett byte. Det är ju inte heller bara jag som ska byta, det är ju hela Europa. Det är miljoner fordon.
Ett ytterligare problem är att om förarkorten är äldre än 2-3 år är de inte heller kompatibla med de nya färdskrivarna, berättar Lars.
Vad hade du tyckt var en bra lösning?
– Nu har vi dispens till augusti 2025, men det hinns ändå inte med. Jag tycker man borde sagt att från det och det datumet får inga nya fordon levereras med det gamla systemet. Då hade kanske tagit 10 år och så hade alla haft det, då hade det skett på ett ärligt vis.
– Men nu är det ”pang bom”, alla bussar som går över gränser ska ha den nya färdskrivaren. Det är otroliga kostnader som de tvingar på oss som i princip inte är av något värde alls. Det är en ren skrivbordsprodukt där inkompetenta personer har fattat beslut om saker som verkligheten inte är mogen för.
Tre typer av färdskrivare
Smart färdskrivare version 1, en uppdaterad variant av den digitala färdskrivaren där kör- och vilotider registreras digitalt i en fordonsenhet och på ett förarkort. Den smarta färdskrivaren sparar också positionering med jämna mellanrum och är obligatorisk i fordon som har registrerats första gången från och med den 15 juni 2019.
Smart färdskrivare version 2 har ytterligare några funktioner, bland annat automatisk registrering av position vid gränspassage. Den är obligatorisk i fordon som registreras från och med 21 augusti 2023.
Digital färdskrivare där kör- och vilotider registreras digitalt i en fordonsenhet och på ett förarkort. Den digitala färdskrivaren får bara finnas i fordon som tagits i bruk mellan den 1 maj 2006 och den 14 juni 2019.
Analog färdskrivare där kör- och vilotider registreras mekaniskt på diagramblad. Den analoga färdskrivaren får bara finnas i fordon som tagits i bruk före den 1 maj 2006.
Artikeln är en del av vårt tema om Smarta färdskrivare.