23948sdkhjf

Rasar över sena leveranser till små kunder: ”De är fantasilösa”

Sena fordonsleveranser är numera vardagsmat för dem som verkar i branschen, stora som små. Intäktstappen kan leta sig upp i miljonklassen. En som fått nog av de orimligt långa ledtiderna är Johan Ekman, vd Ekmanbuss Flexibussitet. – Som kund ska jag inte behöva stå ut som vi gjort. 

STOCKHOLM. Fordonstillverkarnas problem med att leverera enligt avtalad tid har fått branschen att ilskna till. Såväl den upphandlade sidan som beställningstrafiken har fått vänta på sina bussar, i vissa fall upp till två år.

– Som kund ska jag inte behöva stå ut som vi gjort, men jag hackar i mig det ändå, säger Johan Ekman, vd Ekmanbuss Flexibussitet.

Vi sitter i Ekmanbuss Flexibussitets sprillans nya Setra TopClass 500 från Daimler Buses som enligt Johan Ekman skulle varit levererad för ungefär 1,5 år sedan. Leveransen har kantats av problem och än idag är alla detaljer inte på plats. Bland annat saknas en papperskorg, även måtten i hyllan som ska hålla dryckesflaskor är fel och så är det en del brister i kvaliteten när det kommer till armstöd och ryggstöd från MAN och Svenska Neoplan. 

Bussen levererades dessutom med vinterdäck när den kom i augusti, något som irriterar Johan. 

– Med vår Mercedes var det precis tvärtom. Den skulle ha kommit sommaren 2023 men stod klar i januari/februari 2024. Den körde vi hem på sommardäck i full snöstorm. 

De hotade med viten och advokat. Johan Ekman, vd EkmanBuss

Men värst är den stora förseningen som orsakat ett intäktstapp på runt en miljon, grovt uppskattat. 

– Lägg därtill förtroendet hos våra befintliga kunder.

– Bussen var runt hörnet 2022, samma sak i augusti 2023. Då ville jag bryta affären men de hotade med viten och advokat. Leveransproblemen gäller ju samtliga fordonstillverkare men de flesta har andra sätt att hantera det.

Varför är det så tror du?

– Det är nya kvastar som sopar. Cheferna är helt enkelt nystöpta och ska vara ”duktiga” gentemot sina chefer. I 30 år har jag gjort affärer på en papperslapp eller med handen med flera av våra tillverkare. Nu går inte det längre och det sörjer jag, för branschen är inte större än så.

Johan Ekman jämför köpet av Setran med de stora upphandlingarna som rör 300-400 bussar och menar att tillverkarna tar alltför lättvindigt på de långsiktiga relationerna med sina mindre kunder.

– Jag inser att vi är rätt godtrogna i min bransch. Dålig affärsman eller inte, att behöva läsa det finstilta på sidan 4 för att se att de skrivit bort sig från alla förseningar till oss små – men uppenbarligen inte till de stora eftersom det innebär stora viten – då är det rätt otäckt. Hur kan 15 dubbeldäckare vara redo för leverans? De borde vara fyra år försenade! Det sticker i ögonen och inte bara på mig. Men jag gnäller inte, jag konstaterar bara att de har en annan affärsidé.

– Jag har överhuvudtaget inte skräddarsytt den här bussen, det är inte ens möjligt längre även om jag betalar en miljon extra. Så, allt krut läggs på upphandlarnas stolliga krav som inte hjälper dem som åker, alltså resenärerna.

Hur ska man lösa det?

– Jag börjar tro att fordonstillverkarna har en ny affärsidé med att vara svåråtkomliga, att inte behöva ligga på något i lager eller köpa in delar. Tittar vi till exempel på Daimlers resultat så har det aldrig någonsin varit så bra, även på buss-sidan.

Är turistbusskunderna ointressanta menar du?

– Det vill man väl inte uttrycka men ja, jag tror att vi är det. Många tycker som jag och det är mycket snack, men ingen vågar egentligen uttrycka det. Det här är ett branschproblem.

Problemet menar Johan är att det saknas en transparens kring leveranserna och att tillverkarna inte är tillräckligt tillmötesgående när det blir fel.

– De är helt jävla fantasilösa. Jag har kört mer än vad serviceavtalet föreskriver på två andra bussar, vilket de påpekade. De borde ha bjudit på serviceavtalet!

Men, medger Johan, inför slutleveransen har Daimler trots allt gått EkmanBuss Flexibussitet tillmötes även om han inte vill avslöja några summor. Någon monetär ersättning var dock aldrig tal om. 

– Men jag är fortfarande tacksam, om än sent, att vår säljare Maurice och vd Ergiz Esen gjort sitt yttersta för att det ska kännas bra för samtliga parter.

Om det inte hade blivit Setran, vad hade alternativet varit?

– Neoplan hade säkert kunnat fixa det, de är riktiga entreprenörer. Jag kan bli galen på dem och man kan ha väldigt tuffa diskussioner. Men det finns någon form av handlingskraft där och ingen som behöver visa ett bra resultat för någon annan.

– Men det går inte att sticka under stol med att det är en skillnad i kvalitet. Daimler kan bygga bussar, men så är de ju också dyrare.

På frågan om hur det trots allt känns med den nya bussen nu suckar Johan innan han svarar: 

– Jag försöker bli stolt över bussen. Jag fattar att den är fin och att det är ett kvalitetsbygge från början till slut. Vi får mycket beröm, Setra och Merca kan ju bygga.

Artikeln är en del av vårt tema om Fordonskrisen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063