23948sdkhjf

Målkonflikter i den gröna omställningen

Bussen leder omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Idag kör över 85 procent av alla svenska bussar fossilfritt. I den offentligt upphandlade busstrafiken är siffran över 95 procent. Fantastiskt! Få tror oss två faktiskt när vi berättade det, både här hemma i Sverige och när vi besöker Bryssel å förbundets vägnar. Att det dessutom är klimatsmart att resa tillsammans – mindre energi förbrukas, det går åt mindre material när man kan bygga ett stort fordon för många i stället för många mindre fordon osv är ytterligare plus.

Varför bråkar då förbundet så om miljözoner? Och varför har förbundet det här året drivit opinionskampanj med rubriken ”Målkonflikter i den gröna omställningen?”. Hur påverkas branschen och förarnas arbetsmiljö i det paradigmskifte som skett och sker när vi kör på nästan uteslutande biodieslar och el? Olika frågor, olika lagstiftningar, olika svar. Men de hänger ihop. Hur, varför och vad vi gör i detta vill vi gärna berätta.

Vi börjar med miljözonerna, en fråga där vi under året skrivit otaliga artiklar, syns i debatten och uppvaktat politiker tillsammans med företrädare för våra medlemsföretag. Vi är inte alls emot miljözoner – om det utformas så att de fordon som krävs faktiskt kan köpas till rimliga priser och nyttjas av dem som behöver det. I Sverige har vi ett nationellt regelverk som alla som vill införa miljözoner ska förhålla sig till, ett regelverk som är utformat i tre nivåer – 1, 2, 3. I fallet med Miljözon 3 som Stockholm stad vill införa krävs helt emissionsfria bussar. Det innebär el- och gasbussar. 

Få sådana finns för bussar klass III, dvs turistbussar. I alla fall om man vill kunna välja modell bland flera olika tillverkare, och om man dessutom vill kunna handla av fordonstillverkare baserade i Europa. EU har angett att 2040 ska nya bussar klass III vara emissionsfria. Det är 15 år senare än Stockholms stads krav, vilka dessutom omfattar både gamla och nya bussar. Den globala fordonsindustrin rättar sig efter EU, inte efter Stockholms stad. De modeller som ändå finns ska dels laddas någonstans, dels kunna användas av ägarföretagen i andra uppdrag. Det för oss vidare till nästa fråga, vår kampanj om målkonflikter i den gröna omställningen.

Flera regioner som handlar upp offentligt finansierad kollektivtrafik har under det sista året diskuterat och i några fall fört fram skarpa krav på social hållbarhet för de bussar som ska köras i deras kontrakterade trafik. En konsekvens är att bussar eller delar till bussar som bland annat produceras i Kina inte får köras. I ett scenario där ett företag vill kunna köra en buss både i upphandlad trafik och i turisttrafik till Stockholm blir det problem – var hittar de den buss de ska köra? Få företag har råd med dubbla uppsättningar fordon. För man behöver kunna använda sina fordon i olika typer av trafik för att företaget ska överleva.

Men även de företag som enbart kör upphandlad trafik ställs inför en svår situation. Att köpa bussar för till exempel regiontrafik som motsvarar både högt ställda klimatkrav – exempelvis emissionsfria, oftast elektriska bussar – och högt ställda sociala krav - dvs fordon som inte är producerade eller innehåller delar som är producerade i länder där många oberoende rapporter hävdar att brott mot mänskliga rättigheter förekommer - är svårt. Batterier till elbussar är ett tydligt exempel. 

Idag kommer över 70 procent av alla batterier till elbussar från Kina, enligt en rapport från konsultföretaget EY som publicerades i år. Samtidigt vill många satsa just på elbussar, framför allt i stadstrafik, av klimatskäl. Vi har en tydlig målkonflikt. Från förbundets sida menar vi att den bara kan lösas genom en sansad, konstruktiv och framför allt tidig dialog om möjliga vägar framåt med landets politiker på regional och kommunal nivå. Att vi nu också får tydliga utspel från EU om att man vill införa hårda handelstullar gentemot bland annat Kina för att skydda den europeiska fordonsindustrin komplicerar frågan ytterligare. 

ANNA GRÖNLUND,
branschchef Sveriges Bussföretag
LINN SIDÉN
förhandlingschef Sveriges Bussföretag

Vi behöver gå i takt och hitta gemensamma förhållningssätt som är hållbara ur fler perspektiv. Tillsammans, offentliga aktörer och vi i bussbranschen. Om våra resenärer ska kunna fortsätta resa klimamsmart tillsammans både i Stockholm och andra delar av Sverige. Och om våra förare ska kunna fortsätta glädjas åt att köra nya, tystare, moderna bussar som skapar både en god arbetsmiljö och en stolthet i att vi, alla i bussbranschen, varje dag gör en insats för ett framtida klimatsmart samhälle.

Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074