23948sdkhjf

Beskedet från Stockholms stad: Köp kinesiskt eller parkera utanför

Lagt kort ligger, nu införs miljözon 3 i Stockholm, trots branschens högljudda protester.

31 december är det slutåkt för alla turistbussar som har köruppdrag till Stockholm city. Då träder miljözon 3 i kraft, ett beslut som klubbades i Stockholms stads trafiknämnd i maj i år.

”För snabbt, saknar konsekvensbeskrivning och framför allt finns inte bussarna som klarar kraven”, det är delar av branschens hårda kritik om beslutet.

Sveriges Bussföretag bjöd in till en buss-rundtur på torsdagskvällen för alla intressenter, för att visa på problematiken med det hastiga införandet.

Saknades på själva rundturen gjort trafikborgarråd och ordförande i trafiknämnden Stockholms stad Lars Strömgren (MP). Han dök dock senare dök upp till en presentation av konsekvenserna av zonen och efterföljande diskussion som fördes av Sveriges Bussföretag, Svensk Handel och Företagarnas branschförbund, Småföretagarnas Riksförbund.

Om turistbussarna ännu inte har utvecklat den typen av fordon som klarar av det, det är 20 kvarter i etapp 1, då får man parkera utanför området. Lars Strömgren, trafikborgarråd Stockholms stad

Strömgren var dock tondöv inför det faktum att europeisk fordonsindustri idag inte har de klass III-bussar som klarar kraven. Branschen måste, om man vill fortsätt köra resenärer till city, i stället se till att köpa en kinesiskt tillverkad klass III-buss, något som Anna Grönlund pressade Strömgren om.

– Om turistbussarna ännu inte har utvecklat den typen av fordon som klarar av det, det är 20 kvarter i etapp 1, då får man parkera utanför området. Det tror vi blir en morot att driva på i kombination med de stöd som fanns tidigare från regeringen, sa Lars Strömgrens som svar på Anna Grönlunds fråga.

Indirekt uppmanar alltså Stockholms stad till att välja kinesiskt tillverkade bussar i stället för att ge dispens för både svensktillverkade och bussar tillverkade i Europa – tills produktionen av till exempel elbussar av klass III är ordentligt igång.

Under diskussionen framgick även att godsperspektivet har varit pådrivande i frågan då Strömgren flera gånger hänvisade till att gods- och transportsidan redan är i hamn med sina elfordon och därmed klarar kraven.

Hur både de större beställningstrafiksutförarna och de små företagen som ska köra grupper från övriga landet in till exempelvis Chinateatern eller Norrmalmstorg kunde han inte svara på.

Artikeln är en del av vårt tema om Miljözon 3.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.456