Ledare: Nu stänger vi året
Hej då 2024, hej 2025!
Nu stänger vi året och riktar blickarna mot 2025. Nyss hemkommen från Persontrafik är intrycken många att sålla i. Jämfört med 2022 var antalet utställare färre, runt 20 stycken färre.
Besöksmässigt var det också ett rejält tapp på 600 färre besök jämfört med 2022; kanske väntat med tanke på regionernas ekonomi och restriktivare hållning till resor. Samtidigt är det nu som vi behöver träffas som mest.
Den stora snackisen var förstås fordonsjättarnas problem att leverera. Det är många stora upphandlingar på gång nästa år och kraven på fordonstillverkarna har ökat, bland annat med EU:s nya krav på högre cybersäkerhet men också krav på nya säkerhetssystem och förmåga att kunna redovisa social hållbarhet bakåt i leveranskedjorna.
Den stora snackisen var fordonsjättarnas problem att leverera.
Somliga har väntat många månader på sin leverans, medan andra fått fordonen kvickt. Backloggen på turistbussar växer, trots att beställningstrafiken går starkt. Vem tar kostnaden för förlorade affärer när redskapet inte finns på plats som utlovat?
Mer om det framöver.
Det här blev mitt andra Persontrafik, därmed är min referensram är betydligt mindre än många som verkat i branschen i decennier. Men, i vårt dagliga arbete har vi ständigt pågående dialoger med branschen och jag vill sträcka mig till att det råder en disharmoni mellan de olika parterna som sipprar fram. Och vart kollektivtrafiken egentligen ska, det är ingen som riktigt vet eller har svar på.
Artikeln är en del av vårt tema om TRAFIK: Ledare.