23948sdkhjf

Ledare: Moment 22 när vi tackar för i år

Att beställningstrafiken och resor generellt går urstarkt råder inga tvivel om, det rapporterar i stort sett alla som vi på Resforum pratar med.

Värre beställt är det med de omtalat sena leveranserna av turistbussar till branschen. Väntetider på upp till ett år är inget ovanligt, men vem ska ta kostnaden för uteblivna intäkter i väntan på? Dessutom är det rent på begagnade bussar, så den dörren är också stängd.

Med all rätt är känslorna upprörda.

Samtidigt rapporterar de stora fordonsjättarna enorma vinster. Med all rätt är känslorna upprörda på turistbuss-sidan.

Som lök på laxen har EU:s krav på byte till den nya generationen färdskrivare orsakat både produktionsstopp och stora kostnader för bussbolagen, upp till 3-4 dagar i verkstad och en kostnad på cirka 40 000 per buss, beroende på ålder. Ju äldre buss desto mer komplicerat arbete och här hamnar vi i moment 22. Utan nya bussar att tillgå blir fordonsflottan äldre.

Vi kommer fördjupa oss i problematiken ytterligare. Nu vi vill tacka för alla fina möten vi har haft med er under året och hoppas att vi ses även under 2025!

God jul, gott nytt år och trevlig läsning!

Artikeln är en del av vårt tema om RES: Ledare .

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094