Ergiz Esen svarar: ”Vi levererar högsta möjliga transparens”
I en intervju med RT-Forum kritiserar Johan Ekman, vd Ekmanbuss, Daimler Buses för en enligt honom kraftigt försenad bussleverans. Johan Ekman menar att fordonstillverkarna prioriterar de stora kunderna framför de små och att transparensen gentemot kund behöver bli bättre.
Ergiz Esen, vd Daimler Buses, säger till RT-Forum att Daimler Buses definitivt har förseningar i produktionen och att branschen fortfarande dras med stora problem efter covid-pandemin.
Men på frågan om utebliven leverans till de större operatörerna, som till exempel Nobina, innebär viten för Daimler Buses vill Ergiz Esen inte svara och menar att det endast rör Daimler Buses och Nobina.
Delar av den kritik som Johan Ekman för fram är just att de stora fordonsjättarna prioriterar större affärer, vilket slår mot de små som kanske har en eller två turistbussar.
Här svarar Ergiz Esen på kritiken om affären, som nu är i hamn efter många turer.
Johan Ekman menar att den nya Setra TopClass 500 levererades ett och ett halvt år sent. Hur ser du på det?
– Jag tror Johan menar hela beställningsprocessen. Själva leveransförseningen var nära fyra månader.
Kan du utveckla?
– Johan beställde bussen för några år sedan och vår ursprungliga plan var att den skulle levereras i april 2024. Bussen var redo i juli efter förseningar i tillverkningen men det var svårt att leverera mitt i semestertider varför det blev i augusti. Det är inte något vi är stolta över men vi försökte fixa det så snabbt som det bara gick.
– Johan var väldigt kreativ när det gäller konfigurationen och det kan påverka leveranstiden, men han är inte den enda utmanande kunden. Det är faktiskt något jag gillar med våra kunder, de utmanar oss till att tänja gränserna vilket även utvecklar vår verksamhet. Det kan dyka upp idéer som vi kan tillämpa i andra produktioner i framtiden.
Det är inte något vi är stolta över men vi försökte fixa det så snabbt som det bara gick.
Ergiz säger att det var flera olyckliga omständigheter som ledde till den försenade leveransen och menar att man behöver se händelseförloppet ur ett större perspektiv.
– Även om det låter banalt så lever vi fortfarande med två stora konsekvenser av pandemin. För det första har vi störningar i leverantörskedjorna. Eftersom bussbranschen saknar riktigt stora volymer i produktionen, jämfört med personbil och lastbil, så har vi inte heller stora leverantörer eller underleverantörer för några buss-specifika delar. De drabbades av låg efterfrågan i tre år under pandemin, särskilt turistbussar.
Under pandemin gick flera leverantörer i konkurs och andra drog ner på produktion i takt med att efterfrågan sjönk.
– Försvinner en leverantör går du till den andra som kanske inte har kapacitet för ytterligare volym på kort varsel. Och eventuella nya leverantörer behöver utvecklas både tekniskt och sett till kvalitet. Vi stängde även fabriken i Ulm som huvudsakligen producerar turistbussar. Nu jobbar vi med att öka kapaciteten så vi tar in ny arbetskraft och lär upp dem. Det går inte över en natt.
Den andra stora konsekvensen av pandemin är bristande tillgänglighet på olika produkter och material, som till exempel halvledare.
– Det gäller visserligen inte specifikt för Johans leverans men är ändå något som påverkat hela produktionen.
Daimler Buses har gjort ett lysande resultat i år, tack vare skyhög efterfrågan över hela bussbranschen. Men det ger också konsekvenser för produktionstakten menar Ergiz.
– Självklart är vi mycket nöjda med en hög efterfrågan, men det betyder också att vår produktion är full. Bussproduktion är väldigt komplext, det mest komplexa om du jämför med alla fordonsproduktioner. Det är mycket manuellt arbete och går inte att automatisera på samma sätt som när du har stora volymer.
– Om reservdelar försenas i tillverkningen stör det hela processen som inte har marginal för att vänta på just den delen. Då har du inte heller någon ingen för att jobba lite mer på en buss om något ska göras vid sidan av ordinarie produktion.
Det var inte så enkelt att acceptera för Johan, men jag förstår honom.
En stor skillnad idag jämfört med tiden före pandemin är att bussen behöver vara specificerad betydligt tidigare än förut, vilket många av Daimler Buses kunder inte är vana vid.
– Det var inte så enkelt att acceptera för Johan, men jag förstår honom. Vi upplever samma sak med nästan alla våra kunder som också drabbas av förseningar. Vi måste vara klara med konfigurationen tidigt och beställa bussar till vår fabrik för att få byggplatser, särskilt med mer komplexa byggnationer. Johan ändrade mycket och hade särskilda önskemål som måste utvecklas och byggas separat. Därför behövde man mycket mer tid än en vanlig dubbeldäckare.
På tal om dubbeldäckare, Daimler Buses håller just nu på att leverera 19 dubbeldäckare till Nobina. Hur kan de levereras på utsatt tid?
– Skillnaden ligger i när de la beställningen. Nobina är väl insatta i de långa leveranstiderna. Men det var inte heller en enkel beställning, det är en mycket speciell buss på 4,20 meter höjd. Den kräver även specialtillstånd för att köras upp från Tyskland till Sverige på en förbestämd rutt. Vi jobbar väldigt hårt för att hålla vår deadline att leverera alla bussarna i december.
Är det rimligt att kunden ska stå för intäktstappet när leveransen uteblir?
– Vi gör vad vi kan och försöker hitta lösningar som kan stödja kunden, innan, under och efter förseningen.
Saknas det en transparens mot era kunder?
– Vi levererar den högsta transparensen som är möjlig.
Ergiz understryker att det inte är det vanliga sättet som Daimler Buses jobbar på.
– Bussarna tas ur produktionslinan när man inte har alla delar, sedan för man tillbaka den. Men enkelt uttryckt så stör man takten i produktionen.
Hur viktiga är relationerna med era turistbusskunder?
– Turistbusskunderna är vår första kärlek, säger Ergiz efter en lång paus.
– De är jätteviktiga för oss. Daimler Buses har inte bara en bra marknadsposition, vi har också ett ansvar att stötta våra kunder. Det försöker vi leva upp till.
Turistbusskunderna har ofta en kombination av beställning- och linjetrafik, en kombination som Ergiz menar är positiv.
– Det ger mer säkerhet att köra olika typer av trafik under svåra perioder som till exempel covid, de kan fortsätta köra regiontrafik till exempel. Vi tappar aldrig vårt fokus på turistbussarna men har en ambition att utveckla verksamheten mot regionalbussar och stadsbussar. Men en såld buss från oss betyder lika mycket som 100 bussar, vi skiljer inte på beställningens storlek.
– Vi ser också att kärleken är ömsesidig. När vi har ett evenemang, som till exempel vår resa till Busworld, då åker vi till Bryssel med en buss fylld med våra kunder. Det är något särskilt med den svenska. Vi är glada över det och över våra kunder.
Artikeln är en del av vårt tema om Fordonskrisen.