23948sdkhjf

Superkonjunktur och AI stora trender till 2035

Rätt använt kan AI ge stora fördelar för bussresebranschen. AI kan till exempel skräddarsy mycket precisa upplevelser baserat på data, eller förutse efterfrågan hos kunderna. 

En mycket stark ekonomisk utveckling är att vänta fram till 2035, en riktigt ”superkonjunktur” om man ska tro strategibyrån Quattroforte som tagit fram en trendspaning för den svenska besöksnäringen på uppdrag av Visita och Hotell- och Restaurangfacket

Konjunkturen kommer att drivas av teknologisk utveckling men slå ojämnt, både till länder sett men även på region- och stadsnivå. Sammantaget kommer det dock ge stora möjligheter för besöksnäringen. 

AI spås vara en av de stora trenderna de kommande tio åren, men kompetensnivån är ännu låg. 

För bussresebranschens del kan det, rätt använt, leda till en helt process. 

Så kallade AI-agenter kommer att vara en viktig del av besöksnäringen, alltså specialanpassade AI-applikationer kopplade till specifika delar av affären. 

Utöver nuvarande användning av AI som att ge tips på besöksmål eller svara på enkla frågor i chat kan AI påverka affären på ett helt nytt sätt. 

Så kallad prediktiv analys kan förutse gästernas behov och preferenser redan innan de börjar bokningsprocessen, vilket innebär att det går att skräddarsy mycket precisa upplevelser baserat på data.

Genom att utnyttja befintlig data och maskininlärning är det möjligt att skruva på prissättningsstrategier, förutse efterfrågan och hantera intäkter mer effektivt.

Men det är viktigt att branschen tar kontroll över utvecklingen genom att utveckla egna AI-lösningar och inte ge bort de mest lönsamma verksamheterna. Digitala plattformar som Tripadvisor, Booking.com, Airbnb med flera har lyckats att ta viktiga delar av affären under 2000- och 2010-talen.

Men potentialen är stor för besöksnäringen att skapa en AI-plattform där aktörerna själva äger data och affärsverksamhet, likt Hemnet i mäklarbranschen.

Utöver AI och kommande superkonjuktur är geopolitisk utveckling, ökad polarisering i samhället och en önskan om autentiska, genuina besöksmål som en intressant stadskärna några av de stora kommande trenderna. 

Trendspaningen har finansierats av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF) som är grundad och gemensamt finansierad av Visita – svensk besöksnäring och Hotell- och Restaurangfacket (HRF). 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062