Bergkvara om miljözonen: ”Kan tvingas tacka nej till uppdrag”
Stockholms stad har satt införandet av miljözon 3 på paus, oklart hur länge. Det blir därmed en kort andningspaus för branschen men fortfarande är mycket kring zonen höljt i dunkel.
Det finns inga turistbussar anpassade till zonens krav att köpa, förutom kinesiska, och risken med att investera i ett dyrare fordon som kanske har sämre andrahandsvärde är det få som vill ta.
Under Sveriges Bussföretags rundtur i zonen träffade RT-Forum Johan Salomon, affärsområdeschef skolskjuts- och beställningstrafik på (numera) Bergkvara.
Hur påverkar det Bergkvaras affär?
– Bergkvarabuss har befintliga avtal med kunder för resor inom zonen som försvåras betydligt. Vi kommer varken kunna eller lämna kunder inom zonen. Vi behöver meddela kunden detta och att gästerna kommer behöva gå från en lastzon. Det kanske till och med blir så att vi behöver säga nej till uppdrag.
– Lars Strömgren (trafikborgarråd Stockholms stad (MP), reds anm) pratar bara gods. Gods är ju redo, de har redan fordon och upphandlingar som kräver den typen av fordon. Vi har inga fordon att köpa. Strömgren berättade att han besökt Scania och förstått att de har en gasbuss redo. Men den går inte att köpa än! Den är dessutom en långfärdsbuss och lämpar sig inte för turistbusstrafik.
Körningarna kommer bli färre och vi mindre lönsamma, vilket kan leda till en prisökning i stället.
Johan Salomon är tydlig med att man inte är emot miljözonen men menar att politikerna klubbat ett förslag utan att tala med branschen först.
– Det är jättebra att vi driver på utvecklingen. Men vi har redan idag så pass rena fordon. Det är ett oerhört komplext pussel att lägga för att köra i Stockholm. Körningarna kommer bli färre och vi mindre lönsamma, vilket kan leda till en prisökning i stället. Det gynnar inte branschen och är mer stressigt för förarna. Hur ska vi kunna locka folk till branschen med de villkoren? Våra chaufförer är ju hjältar! Det är de som kommer få ta skiten när resenärerna blir arga för att de får gå sista biten.
– Sedan är det en annan aspekt också. De som har en funktionsnedsättning, de åker oftast i samma buss för att man vill göra utflykten tillsammans. Hur ska det lösas? Kommer vi få dispens för den typen av transporter? Det är för mycket som är oklart.
Artikeln är en del av vårt tema om Miljözon 3.