Skarp kritik mot utredning – var är stöden?
För en mer effektiv elektrifiering av transportsektorn lyfter utredningen problemet med långa anslutningstider för laddinfrastruktur.
Med kortare anslutningstider kan laddinfrastrukturen byggas ut i större utsträckning än idag. Utredningen lyfter också flygplatser och hamnarnas förändrade roll som en följd av elektrifieringen.
– Precis som utredningen konstaterar kommer flygplatser och hamnar att bli viktiga hubbar i elektrifieringen. Det är bra att utredningen föreslår att möjligheten att bygga och använda elnät som inte omfattas av krav på nätkoncession förbättras, vilket är något vi efterfrågat och hoppas inte hamnar i långbänk, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
För busstrafiken, som redan idag hunnit en god väg mot en elektrifierad fordonsflotta avseende stadsbussar, innebär inte utredningens förslag några särskilda stöd på vägen framåt för resterande del av bussflottan.
För stadsbussar finns idag ett stort utbud av modeller medan situationen är annorlunda för regionbussar, turistbussar och klass II- och III bussar.
– Tyvärr lämnar inte utredningen några skarpa nya förslag för att direkt stödja introduktionen av elbussar för klass II och III. En plan för anpassad laddinfrastruktur för dessa finns inte heller med. Utredningen för ett resonemang kring beskattningen av el för olika fordonsslag, men utöver att konstatera att frågan kan komma behöva diskuteras återfinns inga skarpa förslag för exempelvis slopad elskatt på busstrafik, såsom idag råder för tågtrafiken. En åtgärd som är ett helt nationellt beslut och skulle kunna genomföras direkt i syfte att skynda på elektrifieringen av hela kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.