Västtrafik tackar nej till 2,5 miljoner
Förbudet gäller på alla Västtrafiks fordon – bussar, spårvagnar, tåg och båtar, samt de cirka hållplatskurer vars reklamytor Västtrafik råder över.
Rådande avtal sägs inte upp utan löper på till avslut.
Annonsering på fordon och hållplatser gav Västtrafik intäkter på cirka 50 miljoner kronor 2024.
Till Dagens Industri säger Västtrafiks vd Lars Backström att cirka 5 procent av intäkterna utgörs av reklam för fossildrivna varor och tjänster, det motsvarar 2,5 miljoner kronor.
Fakta: reklamen som förbjuds
Reklam för fossila bränslen, såsom bensin, olja och kol.
Reklam för bilar, båtar, mopeder, flygplan och andra fordon helt eller delvis drivna med fossila bränslen.
Reklam för fossilt driven vara.
Reklam för flygtransporter.
Reklam för charterresor där annonsören endast erbjuder flyg som transport.
Källa: Västtrafik
Sedan tidigare har Västtrafik även förbud mot reklam för alkohol, tobak och nikotin, reklam som uppmuntrar till att satsa pengar i spel, reklam riktad till barn, reklam eller åsiktsannonsering som anses strida mot god marknadsföringssed eller som upplevs stötande, sårande eller väcker obehag.
I Stockholm införs ett liknande förbud från 2026.