23948sdkhjf

De tuffa besluten ligger bakom Fendert

På måndagseftermiddagen togs det första spadtaget till vad som ska bli en ny bussterminal i Barkaby, med plats för 10 bussar och 7 uppställningsplatser. På plats fanns trafikregionråd Anton Fendert (MP) som menar att de tuffaste besluten för kollektivtrafiken i Stockholm redan är fattade.

Barkaby. Det råder febril aktivitet i den framväxande Barkabystaden sedan flera år tillbaka. Ungefär 30 000 nya invånare hoppas Järfälla kommun kunna locka med nya bostäder, nya arbetsplatser och utveckling av handel och service.

Lägg därtill en helt ny knutpunkt för norra Stockholm med både lokal och regional kollektivtrafik samt fjärrtåg.

På måndagseftermiddagen togs det första spadtaget till vad som ska bli en ny bussterminal i Barkaby, med plats för 10 bussar och 7 uppställningsplatser. 

Expressbusslinjerna passerar en våning upp på Veddestabron. Här ligger också huvudentrén till hela stationen, oavsett trafikslag.

Bussterminalen är en del av den stora knutpunkt som Region Stockholm utvecklar tillsammans med Järfälla kommun och Trafikverket. Terminalen ska tas i drift i slutet av 2026 och 2027 ska knutpunkten för trafiken i sin helhet stå klar.

Ovanpå bussterminalen ska Peab i nästa skede utveckla nya stadskvarter, bland annat med ett 34 våningar högt flerbostadshus.

Enligt Anders Gustafsson, projektledare för bussterminal Barkaby på trafikförvaltningen, ligger man helt i fas både med arbeten och den ekonomiska biten som går loss på runt 240 miljoner kronor. 

– Vi är i fas, absolut. Vi kommer vara i fas, det vågar jag säga. 

På plats för ett första spadtag var också trafikregionråd Anton Fendert (MP) som intresserat visades runt på en kort tur i det grå betongskelettet.

Vad är dina intryck av bussterminalen?

– Det här är fantastiskt, vi får en ny knutpunkt, det blir ju att jämföra med några av våra största knutpunkter i Stockholm. Här finns tunnelbana, pendeltåg, regionaltåg och bussar, det kommer vara en enormt viktig plats. 

– Om några år tror jag man kommer uppleva Barkarby som en mycket central del av Stockholm.

Det går tungt för kollektivtrafiken i Stockholm. Regionen blöder pengar, trafikförvaltningen har skurit ner på utbudet och resenärerna har inte återvänt i den utsträckning som man hade hoppats. Vad är lösningen på ekvationen?

– Lösningen hittills har varit att orka fatta tuffa beslut. När jag klev på för två och ett halvt år sedan så saknade vi miljardbelopp. Nu när vi går in i 2025 budgeterar vi för första gången för ett plusresultat.

– Nu ser jag fram emot att vi ska kunna fatta beslut om en utveckling av kollektivtrafiken, både sådant som man ser effekterna av här och nu, och på längre sikt. Alltså till exempel påstigning genom alla dörrar, flexibla nattstopp och mer dynamisk trafik, och vad som kommer att ske i vår trafikplanering på 2-3 års sikt. Vi har gett direktiv om utveckla trafiken för att få över fler bilister till kollektivtrafiken.

Det här byggs i Barkaby

  • Veddestabron. Öppen för trafik sedan 21 juni 2022. (Järfälla kommun och Trafikverket)
  • Tunnelbana till Barkarby. (Region Stockholm)
  • Ny bussterminal och hållplatser. (Region Stockholm)
  • Ny stationsbyggnad vid norra änden av nuvarande pendeltågsperrong. (Trafikverket)
  • Nya plattformar för regional- och fjärrtåg. (Trafikverket)

Källa: Järfälla kommun

Ni har öppnat för att bedriva trafik i egen regi, hur ligger man till med det arbetet?

– Vi har ju fattat olika beslut som möjliggör det, till exempel så ska vi innan man kliver in i en trafikupphandling utreda om vi ska ha det i egen regi eller inte. Det är ett nytt första steg. 

– Sedan har vi ju särskilt utrett att ta över specifika funktioner i egen regi, exempelvis sjötrafikledningen, biljettkontrollen. Så vi har kommit en bra bit på väg och kommer säkert kunna fatta fler beslut detta år.

Vilka är de knäckfrågorna för kollektivtrafiken i Stockholm i år?

– Framför allt att göra kollektivtrafiken mer flexibel och attraktiv. Vi vill få flera att resa på fritiden. Vi är starka på arbetspendling, men eftersom folk gör det i mindre utsträckning måste vi hitta nya sätt att locka in resenärer. 

– Det är paraplyet för allt vi gör. Och då behöver vi titta på både några månaders sikt men även decennier framöver.

Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.049