Slår larm om allvarliga brister – varannan tung buss klarar inte besiktningen
Bilprovningen kontrollbesiktade nära 4 200 tunga bussar (totalvikt över 3,5 ton) under 2024. Närmare varannan (45,7 procent) hade brister som behövde åtgärdas snarast. Därefter får fordonet brukas som vanligt.
En jämförelse med tidigare års besiktningsstatistik visar att andelen tunga bussar med brister har ökat med 2,6 procentenheter sedan 2023, 7,2 procentenheter sedan 2022 och 12,5 procentenheter sedan 2021.
– Besiktningsutfallet för 2024 med fler brister känns oroväckande med tanke på trafiksäkerheten och alla passagerare som färdas i bussarna. Vi hoppas att utvecklingen vänder under 2025, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.
Var tredje tung buss (34,9 procent) har brister som kräver efterkontroll. Detta innebär att bristerna är så pass allvarliga att fordonet inte får användas mer än nödvändigt innan felen har åtgärdats och en fackmannamässig bedömning gjorts av att de har avhjälpts.
Besiktningsintervall för tunga bussar
Tunga bussar (totalvikt över 3,5 ton) kontrollbesiktas för första gången inom ett år efter att den togs i bruk och därefter senast 12 månader efter föregående besiktning.
Nytt för 2024 var att med 22,2 procent var anmärkningar vid brandskyddskontrollen (nödutgångar, brandsläckare och oljeläckage) var den vanligaste orsaken till ombesiktning. Brister i bromssystemet (20,2 procent) var den näst mest vanliga anledningen.
– En brand är inte det första man tänker på som bussresenär, men om olyckan är framme är det oerhört viktigt för passagerarnas säkerhet att det finns brandsläckare och att nödutgångarna är tydligt utmärkta. Det får heller inte finnas något oljeläckage. Det skulle kunna få förödande konsekvenser, säger Per-Anders Blommefors.
Under 2024 kontrollerade Bilprovningen drygt 860 tunga bussar med en totalvikt om 3 500–9 999 kg. Drygt varannan (52,9 procent) hade brister och 42,6 procent allvarliga fel med krav på efterkontroll.
Antalet kontrollerade tunga bussar med en totalvikt om 10 000 kg eller mer var betydligt fler, närmare 3 400. Bland dessa hade 43,8 procent brister och fler än var fjärde (33 procent) fel med krav på efterkontroll.