”Bussarna är inte trafikfarliga”
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121720700.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=1920&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=1079&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=1&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=371&accessToken=da33adef461325bf5bcd4c7267ac69a09f372f9e840483a8ea0992aacf069c3c)
Bilprovningen presenterade nyligen statistik över hur många tunga bussar som under 2024 behövde efterkontroll efter besiktning. Antalet brister på tunga bussar har ökat med 2,6 procentenheter sedan 2023.
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, ser allvarligt på bristerna men menar att buss är det säkraste sättet att färdas på väg, enligt Trafikverkets statistik.
– De senaste åren har andelen godkända fordon blivit något sämre. Som förklaring till denna utveckling kan en anledning vara att många fordon befinner sig i slutfasen av den avtalsperiod som den upphandlade trafiken ska bedrivas på. Eftersom avtalsperioderna vanligtvis är långa innebär detta att fordonen har rullat långt och slitits hårt under denna tid. Det innebär dock inte att de är trafikfarliga eller att resenärer utsätts för risk.
– Bussföretagen som bedriver persontrafik har ett utvecklat trafiksäkerhetstänkande och arbetar målmedvetet för att minimera riskerna för skador och olyckor. I detta ligger att säkerställa att de fordon som används inte är behäftade med brister. De påpekanden som är mest frekventa i Bilprovningens statistik avser bland annat bromsar. Värt att påpeka är att det då bland annat handlar om att det är ojämn bromsverkan mellan fordonens hjul och inte att det skulle vara tunga bussar helt utan bromsar.
–Det är viktigt att poängtera att det är ytterst sällan en buss brinner. När en brand uppstår kan även detta bero på att det är äldre och mer slitna fordon som blir förekommer i detta sammanhang. Dessbättre har de säkerhetssystem som fordonen är utrustade med fungerat så som avsett när en brand inträffat, fortsätter Anna Grönlund.