Hur många kärlekshistorier började på en resa?
Katten på råttan, råttan på repet... och så fortsätter det. Omställningen till eldrift rullar vidare. Stadstrafiken är redan där, regionbussarna mullrar igång – men när turen kommer till turistbussarna är frågetecknen många. I branschen i stort höjs allt fler kritiska röster, är elektrifieringen den enda rätta vägen att gå?
Utan turistbussar stannar turnéer, sportevenemang, teatrar och operor.
Långa tillståndsprocesser, osäker energiförsörjning och laddtider som måste harmoniera med kör- och vilotidsregler – frågorna hopar sig.
Utan turistbussar stannar turnéer, sportevenemang, teatrar och operor. Det svenska föreningslivet, vars ryggrad är våra äldre, riskerar att tyna bort när möjligheten att mötas försvinner. Och hur många kärlekshistorier har inte börjat på en bussresa?
Turistbussföretagen har redan kämpat sig igenom pandemin, miljözoner och försenade fordonsleveranser. Nu förväntas de ta nästa stora risk – att investera i betydligt dyrare eldrivna fordon, om och när de ens blir tillgängliga. Men vågar de? Kan de lita på andrahandsvärdet och en fungerande laddinfrastruktur? Eller kommer turistbussen på el, när cirkeln slutligen sluts, vara en relik från det förflutna?
Artikeln är en del av vårt tema om RES: Ledare .