Aktuella utmaningar och framtidsfrågor för turistbussnäringen
Det här är en text av Sveriges Bussföretag.
Genom sitt engagemang i flera forum, som Svenskt Näringslivs SME-kommitté och Sveriges Bussföretags TURBO-grupp samt som styrelseledamot i Sveriges Bussföretag, är hon en stark röst för branschens behov. Här ger Helen en inblick i de mest aktuella frågorna som påverkar både små och stora företag inom bussbranschen – och hur dessa frågor kan forma framtiden.
Aktuella frågor för små- och medelstora företag i Svenskt Näringslivs SME-kommitté
Helen är en av 36 ledamöter i Svenskt Näringsliv SME-kommitté, som bland annat representerar branscherna industri, tjänster, handel/ hotell/ restaurang, transport och bygg/installation. Svenskt Näringsliv består till stor del av små- och medelstora företag och frågor som är viktiga för SME-företagen hanteras av SME-kommittén, som är en rådgivande funktion till Svenskt Näringslivs styrelse och vd.
“Bussförarbristen är en ytterst prioriterad och viktig fråga, eftersom det påverkar hela branschen. Med bland annat Sveriges Bussföretags hjälp har jag försökt lyfta detta i SME- kommitténs arbetsgrupp kallad regelförenklingsgruppen. En bromskloss är ju EU:s regelverk om åldersgränsen, som jag har lyft och ser att vi måste tala mer om, nöta på och fortsätta påverka. Vi behöver få någon form av rättvisa i den här frågan, annars får vi ju inga unga som söker sig till yrket på samma villkor som en lastbilschaufför. Frågan har jag även lyft på bland annat Företetagardagarna och på riksdagen, och till min förvåning märker jag att det fortfarande är stora frågetecken kring frågan. Det verkar inte ha kommit fram hur svårt det är för branschen och vilka följder det ger.”
“Sen har vi en annan arbetsgrupp som handlar om matchning och arbetsmarknaden, där vi bearbetar mer generella frågor om bussförarbristen. Anledningen är att bussbranschen ligger i topp i yrkesgrupper som är mest akutbrist på, därav är det en mycket viktig fråga.”
Aktuella frågor för turist-och beställningstrafik i Sveriges Bussföretags TURBO-grupp:
Arbetsgruppen TURBO-gruppen från Sveriges Bussföretag, består av medlemsföretag som representerar segmentet turist- och beställningstrafik. Gruppen har två huvudsakliga syften: att lyfta upp relevanta frågeställningar till diskussion och åtgärd samt fungera som referensgrupp för förbundets arbete inom segmentet.
“För TUBRO-gruppen är frågorna mer detaljerade för turist- och beställningstrafiken. Det är bra att frågor för småföretagande får fokus. Om jag känner att en fråga är viktig tar jag med mig den vidare och lyfter till ”stora styrelsen”, det vill säga Sveriges Bussföretags förbundsstyrelse, och kan även ta med mig vissa frågor till SME-kommittén. Mycket av diskussionerna har handlat om hur miljözonerna i Stockholm kan komma att påverka och anpassning av det nya tillgänglighetsdirektivet. Tillgänglighetsdirektivet kommer att gälla från sommaren, vilket kommer innebära att exempelvis hemsidor och liknande ska vara tillgängliga för alla.”
Aktuella frågor för bussbranschen i Sveriges Bussföretags styrelse:
Styrelsen för Sveriges Bussföretag hanterar bredare frågor för hela bussbranschen. Här är det viktigt att lyfta fram de branschfrågor som påverkar oss småföretagare, eftersom det blir färre småföretag kvar i branschen och fler stora.
“Flera av de större frågorna tar tid. En fråga som är viktig är att vi på något sätt måste titta på den upphandlade trafiken. Idag måste företagen ha så stor omsättning för att vara med i upphandlingar att mindre företag inte ens kan vara med och lägga anbud. Förr kunde företag lägga in anbud på mindre delar. Idag får dem istället bli en underleverantör, vilket ger sämre förutsättningar och en sämre ekonomi. Det gör att många företag tyvärr tröttnar.“
“Trafiksäkerhet är också en viktig fråga, där bältesanvändning är något vi påminner om. Till exempelvis ska vi träffa idrottsförbundet och lyfta upp det där. Vi har också en hel del kampanjer från Sveriges Bussföretag, som vi hjälper till att sprida ut.”
“Andra viktiga frågor att jobba med är turistbussnäringens framtid. Den har kanske inte riktigt repat sig. Efter pandemin blev det ju krig i Ukraina och dessutom en lågkonjunktur med en svag svensk krona, som framförallt fördyrat resandet ut i Europa. Däremot har resandet de senaste åren ökat i Sverige och till dom nordiska länderna. Men jag tycker att vi ser en ljusning och det vi behöver fortsätta lyfta är turistbussen som det klimatsmarta och trygga alternativet när man ska ut och resa.”
Artikeln är en del av vårt tema om Nytt från branschorganisation.