Efterlyser nya politiska åtgärder

84 procent reste med kollektivtrafiken under 2024 men marknadsandelen tappar mot ökad bilism, visar Svensk Kollektivtrafiks årliga rapport Kollektivtrafikbarometern. Förra året låg marknadsandelen på 27 procent – fyra procent sämre jämfört med året innan.
Läs också: Billinge Taxi vann stort i Västtrafiks upphandling
I ett pressmeddelande efterlyser Sveriges Bussföretag politiska åtgärder för kollektivtrafiken och lyfter samtidigt regioners sämre ekonomi och minskade kollektivtrafikutbud.
– En viktig förändring som kan öka andelen resenärer i kollektivtrafiken, förbättra regionernas ekonomi och skapa förutsättningarna för en tillförlitlig kollektivtrafik är att ta bort förmånsbeskattningen på periodkort i kollektivtrafiken. Genom att minska kostnaden för den anställde skapas incitament för fler att resa grönt med kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag, i en kommentar.
Förslaget är en del i Sveriges Bussföretag, Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafiks kampanj #4av10 som syftar till att 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva år 2030.