23948sdkhjf

Trenden i Europa tydlig, men Sverige går mot strömmen

Vad kan statliga subventioner och nationella biljettsystem göra för kollektivtrafiken? Forskare på K2 har kartlagt europeiska initiativ och hur relevanta de kan vara i Sverige. ”Det är något som händer i Europa just nu som inte sker i Sverige”, säger Jens Portinson Hylander på K2 till RT-Forum.
För tre år sedan införde Tyskland den så kallade 9-eurobiljetten som idag går den under namnet Tysklandsbiljetten och kostar 58 euro (636 svenska kronor). Österrike har sin Klimaticket som ger tillgång till kollektivtrafik i landet för 1 095 euro per år (strax över 12 tusen).

Enligt en ny studie från K2 med Jens Portinson ...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11