23948sdkhjf

Fler flygbussar och nya körfält ska lösa trafiken till Arlanda

Nya kollektivtrafikkörfält, förstärkt linjetrafik och fler expressbusslinjer är några kritiska förslag som krävs för att slussa resenärer till Arlanda. Det visar den senaste delrapporten från Arlandautredningen med fokus väg. 

Fram till 2050 väntas Stockholms länsbefolkning växa från dagens 2,3 miljoner till 3,4 miljoner, en ökning på 40 procent. Under samma period behöver kollektivtrafikresandet öka med 56 procent. 

Arlanda flygplats bedöms ha 40 miljoner passagerare år 2050, något som kräver att färre åker bil till och från Arlanda för att inte riskera allvarliga kapacitetsproblem i vägsystemet. 

Särskilt den regionala busstrafiken behöver förstärkas, något som den nya delrapporten i Arlandautredningen pekar på. 

Rapportförfattaren Peter Norman föreslår flera åtgärder som ska förbättra nyttjandet av vägnätet, bland annat ITS-lösningar (Intellgienta Transportsystem), en breddning av E4 och nya kollektivtrafikkörfält som används dynamiskt när så krävs. 

En förstärkt linjebusstrafik med SL och UL som huvudmän skulle förbättra tillgängligheten till Arlanda flygplats med kollektivtrafik, främst från områden som inte ligger längs med spårinfrastrukturen till och från Arlanda flygplats, bland annat Märsta-Arlanda (inklusive BRT), Bålsta-Sigtuna-MärstaArlanda, Täby- Vallentuna-Arlanda, Norrtälje-Arlanda och Barkarby-Arlanda.

Dessutom föreslås ett mer sammanhållet biljettsystem som förenklar resandet över regiongränserna och marknadsföringen av kollektivt resande till Arlanda behöver förstärkas.  

Även trängselskatter föreslås som verktyg för att påverka användningen i tid och rum. Skatterna kan användas till att finansiera kompletterande väginvesteringar. 

Dessutom föreslås ett antal expressbusskoncept med plats för bagage i tvärstråkslinjer: Nacka-Arlanda, Täby-Arlanda, Arninge-Vallentuna-Arlanda, Norrtälje-Rimbo-Arlanda, Sigtuna-Märsta-Arlanda, Märsta-Arlanda samt Bålsta/Kallhäll/BarkarbyArlanda.

Längre fram, efter 2050, kan även en BRT-lösning vara aktuell, en fråga som redan lyfts av bland annat Sigtuna kommun.

Senast 31 maj 2025 ska den slutgiltiga rapporten presenteras.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.153