Frankrike är världens största turistland med fler utländska turister än någon annan nation. Varje år har franska hotell och andra boendeanläggningar sju gånger fler övernattningar än sina svenska motsvarigheter. Nu har regionen Picardie i norra Frankrike vänt sig till Sverige för att få tips på hur man får de franska turisterna att vända norrut på semestern och företagsmötet. Härom dagen berättade chefen för VisitSwedens Frankrikekontor, Pierre Tolcini, om några av de marknadsföringskampanjer som VisitSweden genomfört i Frankrike. I första hand arbetar man mot gruppen unga par utan barn och har gjort detta, bland på frukostborden genom en kampanj med en fransk yougurttillverkare. Man har arrangerat pressresor på olika teman som författaren Stieg Larssons Milleniumtriologi vilket gav åtta minuters Sverigereklam i Frankrikes största morgonprogram i tv. VisitSweden har också lagt ner mycket möda på att skapa en interaktiv och spännande hemsida och man har tillsammans med SAS, lockat franska turister som vill se mer av design och kultur i Stockholm.