23948sdkhjf

Citybanan byggs 2009

Regeringen kör över alla Citytunnelbromsare med att avslå deras överklaganden mot järnvägsprojektet i Stockholm. Därmed kan bygget starta planenligt nästa år.
Regeringen har dels beslutat att avslå alla överklaganden som finns mot järnvägsplanen för Citybanan i Stockholm, dels att avslå överklagandena av Stockholms stads tillägg till detaljplaner för Citybanan. Därmed startar bygget 2009 med beräknad trafikstart 2017.

- Jag är glad att regeringen genom besluten idag medverkar till att arbetena med Citybanan äntligen kan komma igång. Citybanan är en förutsättning för fungerande tågtrafik och därmed för tillväxt och utveckling, inte bara för Stockholm och Mälardalen utan för hela landet, kommenterar infrastrukturminister Åsa Torstensson beslutet.

I dag finns det två järnvägsspår genom centrala Stockholm som all tågtrafik måste samsas om ˆ pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Belastningen på spåren är hög, i synnerhet i rusningstrafik. Särskilt på pendeltågen är det ofta trångt och periodvis har pendeltågen haft stora problem med förseningar.

Citybanan är en cirka 6 kilometer lång tunnel med två järnvägsspår under centrala Stockholm, från pendeltågsstationen Stockholms södra till Tomteboda. Två nya underjordiska stationer byggs i City och vid Odenplan. Med Citybanans två nya spår fördubblas kapaciteten för tågtrafiken. Något som resenärerna, både i och utanför Stockholm, kommer att märka genom tätare turer, säkrare avgångs- och ankomsttider och kortare restider. Citybanan är också en förutsättning för att framöver ytterligare utveckla tågtrafiken och är en viktig del i ett långsiktigt hållbart trafiksystem.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065