23948sdkhjf

Stöd till busstillverkning

Riktade åtgärder för att stödja svensk fordonsindustri i allmänhet och busstillverkning i synnerhet. Det är BRs uppmaning till regeringen.
I ett gemensamt förslag till regeringen idag föreslår Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR), Scania AB och Volvo Bussar ett tio-punktsprogram med stimulansåtgärder för att slå vakt om den inhemska fordonsindustrin. Åtgärder som
Nu har regeringen möjlighet att gynna svensk fordonsindustri och sam tidigt satsa på åtgärder för minskad klimatpåverkan och fler jobb genom att lyfta fram den svenska fordonsindustrins program för bussar. Svensk fordonsindustri har en lång tradition av att utveckla bussar och har drift färdiga modeller av bland annat hybridbussar. Bussen är stommen i svensk kollektivtrafik – en kollektivtrafik som våra politiker vill ska få fler resenärer och som branschens aktörer vill fördubbla till år 2020. Genom att skapa åtgärder riktade mot svensk busstillverkning och svenska buss bolag kan regeringen förena flera angelägna samhällspolitiska mål.

Därför presenterar idag BR, Scania och Volvo Bussar tio angelägna åtgärder för att öka produktionen och marknadsintroduktionen av nya bussar:
1. Sänkt fordonsskatt för bussar
2. Avskaffad fordonsskatt för nya miljöanpassade bussar under de första fem åren
3. Skatterabatt för eftermontering av avgasrening
4. Utvecklingsprogram för nya bussteknologier
5. Investeringsbidrag för nya bussar
6. Ändrade avskrivningsregler för nya bussar
7. Statlig lånefinansiering av nya bussar
8. Exportstöd till avancerad bussteknologi
9. Utred frågan om införande av en särskild skrotningspremie för bussar
10. Satsning och finansiering av BRT-system
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063