23948sdkhjf

Bötesfinansiering oacceptabel

Åkarna och Bussbranschen rasar mot att Transportstyrelsen ska finansieras med böter. Det är fullständigt oacceptabelt, enligt branschorganisationerna.
Det är oacceptabelt att den nya myndigheten Transportstyrelsen ska finansieras med ”bötesliknande” påföljder. Det säger Sveriges Åkeriföretag och Svenska Bussbranschens Riksförbund i ett yttrande till Regeringen. Myndigheten bör istället finansieras av anslag.

Den nya Transportstyrelsen som börjar sin verksamhet vid årsskiftet föreslås att från 2010 vara helt avgiftsfinansierad. Myndigheten ska själv kunna fastställa avgiftsnivån och avgifter tas ut vid till exempel kontroller hos buss- och åkeriföretagen.

- Det är helt befängt att en myndighet ska kunna finansiera sig med egna satta tvångsavgifter. Det motverkar en effektiv utveckling av verksamheten liksom kontroll och insyn i myndigheten. Avgifter som egentligen är en skatt ska beslutas av regering och riksdag och stå under demokratisk kontroll och tillsyn, säger Johan Lindström , vd i Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag och Svenska Bussbranschens Riksförbund anser att utredningens förslag är principiellt fullständigt oacceptabelt och begär att frågan om Transportstyrelsens finansiering ska utredas av en ny och kompetent utredning. Den ska också ha ett tydligt uppdrag att värna utvecklingen av företagandet, godstrafiken och Kollektivtrafiken och utarbeta ett rättssäkert system för finansiering.

Att införa avgiftsfinansiering för att spara på statens utgifter slår fel när kostnaderna övervältras på företagen. Det innebär dyrare transporter, dyrare kollektivtrafik och ökade möjligheter för utländska företag att ta marknad i Sverige påpekar Sveriges Åkeriföretag och Svenska Bussbranschens Riksförbund. Inte heller lär minskade statliga utgifter öka trafiksäkerheten vilket är syftet med reformen.

- När företagen belastas med nya avgifter minskar förstås utrymmet för att utveckla det pågående trafiksäkerhetsarbetet i näringen, säger Johan Lindström.

Ett argument för en ökad avgiftsfinansiering har varit skapa en likartad behandling med andra transportslag.

- Det är som att jämföra päron och äpplen. Vägtrafiken betalar redan med redan existerande skatter och avgifter för sina kostnader. Att andra transportslag betalar avgifter för andra tjänster kan inte motivera att vägtrafiken ska belastas med allt fler avgifter, säger Johan Lindström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063