23948sdkhjf

Kollektivtrafik för Torstensson

Infrastrukturminister Åsa Torstensson öppnade Transportforum i Linköping torsdagen den 8 januari. Hon slog ett slag för kollektivtrafik och lovade krafttag för att trygga miljö och klimat.
Kollektivtrafiken ska vara stommen i allt större arbetsmarknadsregioner, sa infrastrukturminister Åsa Torstensson när hon öppnade Transportforum i Linköping.

- Med resenären i fokus och med transportslagsövergripande planering så kommer fler människor pendla i allt större arbetsmarknadsregioner utan att fundera på vilka administrativa kommun eller länsgränser man passerar. Detta till gagn för boende i hela landet. Samtidigt som det minskar arbetsmarknadens konjunkturkänslighet.
På söndag startar den gemensamma Öresundstrafiken i södra och västra Sverige. En historisk händelse då fem trafikhuvudmän, Skåne, Blekinge, Halland, Kronoberg och Västra Götaland, för första gången tar gemensamt ansvar att skapa en modern kollektivtrafik på spår utan att resenären behöver fundera på vilka administrativa gränser hon passerar, sa Åsa Torstensson.

För att ytterligare stärka det pågående arbetet med att skapa en ”en smart transportsektor”, är det främst tre områden staten behöver utveckla:

* bra infrastruktur
* rätt regler och lagstiftning
* god tillsyn och kontroll

- Jag har stark tilltro till att höghastighetsbanor kommer att kunna effektivisera hela landets transportsystem, sänka transportkostnaderna och stärka konkurrenskraften för svensk industri och skapa förutsättningar för ett utvecklat transportsystem för 2000-talets Sverige, sa Åsa Torstensson.

Utredningen om ökad konkurrens på spåren har precis remissbehandlats av er och nu pågår en beredning i regeringen med målet att presentera en proposition som ökar resenärernas och samhällets nytta genom ökad valfrihet, prisvärda resor och ett ökat utbud. Regeringen kommer också under våren att ta emot en utredningen från Ulf Lundin som ser över den kollektivtrafiklagstiftning som verkat sedan 1970-talet.

Åsa Torstensson kom också med nyheten om ett nytt regeringsbeslut i klimat- och miljödebattens anda:

- Idag på morgonen (den 8 januare) har regeringen fattat beslut om att vi i år ska ta ytterligare steg mot den klimateffektiva fordonsparken. Det är viktigt att staten går före i omställningen så från och med den 1 februari 2009 ska statliga myndigheter endast köpa miljöfordon. Färdriktningen är klar. När myndigheterna handlar upp taxiresor eller hyrbilar är det miljöbilar som gäller. Den statliga fordonsparken ska också successivt förses med alkolås. De bilar man köper in eller leasar ska i största möjliga utsträckning vara utrustade med alkolås. Och man ska eftersträva att minst 75 procent av fordonsflottan ska ha alkolås 2012. Regeringen kan återkomma med ett skärpt regelverk om utvecklingen under 2009 inte bedöms uppfylla kravet ”i största möjliga utsträckning” vad gäller alkolås i nya fordon.

Totalt förfogar staten över 13 000 fordon vilket innebär att närmare 10 000 av dessa ska ha alkolås inom tre år.

- Dessa Transportforumsdagar inleder ett spännande transportår. Under 2009 kommer transportfrågorna diskuteras flitigt vid flera tillfällen – från den mindre arbetsgruppen till stora internationella möten. Jag ser fram emot året och arbetar samtidigt långsiktigt i riktning mot min framtidsbild. Och jag behöver er alla med på den resan. Transportområdet är brett och förändringsarbetet för en smart transportsektor spänner över hela området. Politiken kan bidra med en del men avgörande är det breda engagemanget och samverkan med forskning och näringsliv! sa Åsa Torstensson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095