Haparandabygget fortsätter
Banverket kan nu bygga vidare på Haparandabanans sträckning genom Kalix kommun. Detta sedan den sista av fyra järnvägsplaner har vunnit laga kraft efter att regeringen avslagit ett överklagande.
På den aktuella sträckan kommer Banverket att bygga två vägbroar och sex järnvägsbroar. Fem av dessa är utformade så att vilt och renar säkert ska kunna passera järnvägen men utan att behöva korsa spåren.
Under våren startar avverkning på den 11,5 kilometer långa sträckan, och under 2009 kommer Banverket att upphandla och påbörja markentreprenader. Den nya Haparandabanan mellan Kalix och Haparanda är indelad i fyra järnvägsplaner. Samtliga har nu vunnit laga kraft.
- Tack vare att den sista järnvägsplanen nu vunnit laga kraft, kan vi fortsätta byggandet enligt tidplanen, och ha hela Haparandabanan klar för trafik 2012, säger projektledare Lars Bergdahl .
Fakta:
Banverket rustar upp den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix, och bygger helt ny järnväg mellan Kalix och Haparanda. Den nya Haparandabanan kommer att vara elektrifierad och försedd med ett nytt, modernt signalsystem. Trafiken beräknas starta 2012.
Banan är den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och Ryssland. Den är även mycket viktig för att godstransporter mellan norra och södra Sverige ska fungera